Gereden: Daewoo Lacetti

Stapsgewijs

Daewoo Lacetti
Daewoo LacettiDaewoo LacettiDaewoo LacettiDaewoo LacettiDaewoo LacettiDaewoo Lacetti
't Vroegere uitverkoopmerk Daewoo krabbelt op. Onder GM-vleugels en met behulp van vaardige tekenvriend-van-het-huis Giugiaro zet Korea nu de Lacetti neer.
't Vroegere uitverkoopmerk Daewoo krabbelt op. Onder GM-vleugels en met behulp van vaardige tekenvriend-van-het-huis Giugiaro zet Korea nu de Lacetti neer. Best een aardige vierdeurs hatchback die aangeeft dat er nog altijd progressie inzit bij Daewoo. We hebben 'm gereden.
Er was nooit eerder een Lacetti maar eigenlijk is alleen het koetswerk en de naam het nieuwe van deze auto. Hij is gewoon voorzien van motoren uit Nubira (de 1.6 en 1.8-versies) en Kalos (1.4) en ook de bodemplaat is Nubira. Italdesign uit Turijn maakte er een best dynamische hatch van. Lekker plat, een onpraktisch brede maar wel stoere C-stijl, een ronduit aantrekkelijke achterkant maar helaas ook een behoorlijk anoniem frontje. Onze mening.
De middelste motorisering, de 1,6-liter van 109 pk, is op papier vlot zat maar in de rij-praktijk houdt het toch niet echt over. Hij is niet echt overtuigend gretig, die 4-cilinder zestienklepper. Nu hadden we heuvels, zelfs bergen te bedwingen dus wellicht dat 't in Nederland meevalt. Een afknapper is de bediening van de vijfbak. Die heeft te lange slagen, geen strak gevoel en bovendien is de plaatsing rottig. De pook zit te ver naar achteren waardoor je teveel zit te roeien. Ook het stuurwiel van de Lacetti, spreek uit lasetti, mag ons wel wat handzamer want het is onprettig groot. Dat is des te jammer omdat het onderstel van de Lacetti best houdt van een beetje doorrijden, met name in bochten. De auto heeft lekker veel grip, gaat gretig de hoek om en zijn uiteindelijk optredende onderstuur is veilig op te vangen. Een plezierige verrassing. Ook onderscheidend is de Lacetti in het ruimteaanbod op de achterbank. Die is echt riant te noemen.
Ook met forse snelheid rechtuit over de snelweg blijft het onderstel bij de les en voelt de auto safe. Daewoo rekende echt af met de bekende 'Lanos-slapte' in de wielophanging en zette speciaal voor de Europese markt een stuggere, straffer geveerde Lacetti neer. Is goed gelukt.
Zijn value for money, de leefruimte achterin en dat frisse lijnenspel achter moeten het gaan doen voor de Daewoo Lacetti. De auto haalt nog niet de doortimmerdheid van Corolla of het raffinement van Almera. Maar ze gaan wel stap voor stap die kant op.

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.