Gereden: Dacia Dokker Van

Dacia Dokker Van
Als het idee 'veel auto voor je geld' ergens tot zijn recht zal komen, dan is dat wel in de bedrijfsautowereld. Vooral ondernemers met flinke wagenparken laten de kilometerkostprijs zwaar meewegen bij het maken van hun keuze.

Zo redenerend móet een bestelauto van Dacia wel een succes worden. Toch? Nou nee, want dan hadden we de afgelopen jaren wel meer Logan Van's (geblindeerde Logan MCV's) zien rondrijden. De huidige, nieuwe poging tot een doorbraak in het compacte bestelautosegment ziet er heel wat kansrijker uit. De Dacia Dokker Van is namelijk de goedkoopste van allemaal, terwijl hij bovendien een verbluffende hoeveelheid laadvolume biedt, alsmede een volwassen laadvermogen.

Vergeet de geadverteerde vanaf-prijs van 6.990 euro, want die geldt voor de benzineversie. Dieselen kost 1.000 euro meer, maar dan heb je pas de kale Basic te pakken, waarop amper extra's verkrijgbaar zijn. Zelfs ESP is niet standaard (€ 395), op geen enkele Dokker Van trouwens. Een gemis! Wie een airco wil (€ 675), zit aan de duurdere Ambiance vast (vanaf € 8.490,-).

Om kort te gaan: op de foto's staat een aangenaam uitgeruste testauto, die alles bij elkaar iets meer dan 10.500 euro kost. En dat is nog altijd een vriendenprijsje voor een bestelauto met 3,3 kuub laadruimte en 750 kg laadvermogen. Te meer daar de Dacia er alleszins acceptabele omgangsvormen op nahoudt.

Verwacht niet in een Renault Kangoo Express te stappen, want die biedt meer comfort. De Dacia is rumoeriger, de stoelen zijn van minder goede kwaliteit en in het donker reflecteert het verlichte instrumentarium via de tussenruit in je binnenspiegel. De afwerking moet beter; de stalen tussenwand is onbekleed (wat herrie geeft) en er staken boutjes dwars doorheen - richting cabine!

Een gemiste kans is dat de passagiersstoel niet omklapbaar is. Enfin, dit is kennelijk het wisselgeld voor de lage aanschafprijs. Net als de verlichting, die niet via het contactslot is geschakeld. Je stelt je opeens tevreden met een zoemer. Het is echter de geweldig grote laadruimte die alles goed maakt. De rechter achterdeur laat zich helaas lastig ontgrendelen (de knop zit te ver weg), maar veel meer negatiefs valt er niet over te melden. Wel iets opmerkelijks, want de schuifdeur heeft een uitklapraampje.

Wat het rijden betreft laat de Dokker geen steken vallen. Wat opvalt zijn de lichte bediening (schakelen, sturen) en de aangenaam vlotte prestaties van de dCi 75 (180 Nm/1750 tpm). Het is echt niet nodig om 500 euro meer uit te geven aan de dCi 90, die slechts 20 Nm (bij hetzelfde toerental) meer te bieden heeft. De Dokker ligt stabiel op de weg en ondanks het forse rumoer van wind, banden en motor, vind je jezelf al gauw heel slim omdat je niet teveel hebt betaald voor je gloednieuwe bestelauto.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.