Gereden: Chrysler PT Cruiser

Gereden: Chrysler PT Cruiser
Omdat de opvolger van de PT Cruiser nog tot het najaar van 2008 op zich zal laten wachten, heeft Chrysler zijn PT Cruiser op bescheiden wijze gefacelift. AutoWeek reed met de nieuwe PT mét en zonder dak.

Omdat de opvolger van de PT Cruiser nog tot het najaar van 2008 op zich zal laten wachten, heeft Chrysler zijn PT Cruiser op bescheiden wijze gefacelift. AutoWeek reed met de nieuwe PT mét en zonder dak.

We hebben al eerder gezien dat het vernieuwen van een retromodel niet eenvoudig is. Denk maar aan de Mini en de New Beetle. Maar Chrysler is kennelijk tevreden met het nieuwe ontwerp voor de PT Cruiser, die in 2008 zal arriveren. Tot die tijd moet de huidige Cruiser het doen met een facelift. Aan de buitenkant zijn de wijzigingen weliswaar beperkt gebleven, maar het interieur is danig onder handen genomen. Technisch gezien is alles verder bij het oude gebleven, behalve voor de turbomotor, die meer vermogen heeft gekregen.
De vernieuwde PT Cruiser is aan de voorkant herkenbaar aan een plattere neus met een nieuwe grille met verchroomde accenten en een grotere wing badge, het 'gevleugelde' Chrysler-embleem. Maar het meest opvallend zijn nog de nieuwgevormde koplampen, waarin nu dubbele met chroom omrande lampen zijn verwerkt. Verder zijn er ook nieuwe, ronde mistlampen in de bumperspoiler geïntegreerd.
Achter kreeg de PT een nieuwe bumper spoiler, waarvan de dikke randen rond achteruitrijlichten en kentekenplaat zijn verdwenen. Verder zorgt een in carrosseriekleur gespoten spoiler boven de achterklep voor een betere aërodynamica.
Zo weinig er aan het exterieur is gedaan, des te meer aandacht is er besteed aan het interieur. Het dashboard is compleet gemoderniseerd met een nieuw instrumentenpaneel met grotere 'klokken' die nu beter afleesbaar zijn, en met een nieuwe middenconsole. Die laatste is up-to-date gebracht met ventilatieroosters die kunnen roteren en die zijn afgewerkt met verchroomde randen en een prominent geplaatst analoog klokje. De radio is nu samen met de bedieningsknoppen boven de ronde knoppen voor de airconditioning geplaatst.
Naast zichtbare wijzigingen zijn er ook nog onzichtbare verbeteringen. Zo heeft de 2,4-liter turbomotor door een aanpassing in het motormanagement 10 pk extra gekregen: het vermogen steeg van 223 naar 233 pk, terwijl het maximum koppel met 332 Nm hetzelfde is gebleven. De andere motorenversies zijn ongewijzigd. Ook is de geluidsdemping verbeterd en is het windgeruis teruggebracht door het aanbrengen van extra dempingmateriaal op de A-stijl en het gebruik van nieuwe portierrubbers.

Onveranderd
Achter het stuur van de vernieuwde PT besef je hoe het interieur van de huidige versie verouderd is. De nieuwe cockpit is uitnodigend en eigentijds. Helemaal belangrijk bij een cabrio uiteraard, waar mensen al gauw een blik in werpen als hij topless geparkeerd staat.
De zit in de PT Cruiser is onveranderd hoog en rechtop. Ook het stuur is groot gebleven, jammer, want dat is voor wat sneller sturen niet zo handig. Zoals we van de PT gewend zijn, is hij in bochten nogal onderstuurd en bovendien helt hij nogal over. Aan de andere kant is dit type auto's natuurlijk niet bedoeld om te scheuren en bij een normaal weggedrag is het allemaal niet zo'n ramp.
De techniek is ongewijzigd en dat zijn de rijkwaliteiten ook. De Turbo ging altijd al als een speer vooruit en dat is natuurlijk nog steeds zo. Die 10 pk verschil kan je echt niet voelen, daarvoor moet je beide versies naast elkaar een sprintje laten trekken en dat zal misschien de nieuwe versie een fractie onder 7,5 seconden uitkomen.

De volledige rij-impressie staat in AutoWeek 34 van 17 augustus.