Gereden: Chevrolet Cruze Station Wagon
Op zich is er met het concept van de Cruze weinig mis, je krijgt beproefde techniek voor een relatief zachte prijs. Maar omdat de wat oudere motoren nogal wat CO2-uitstoten is dat prijsvoordeel in de praktijk niet of nauwelijks aanwezig. Daarom krijgt de Cruze Station Wagon bij z'n introductie niet alleen een verse neus mee, maar ook nieuwe motoren. Zowel de lichte optische aanpassingen als de motoren zullen op niet al te lange termijn ook hun weg vinden naar de Cruze hatchback en sedan. Op benzinegebied is de 1,4-liter turbomotor met 140 pk het grote nieuws, terwijl dieselrijders voortaan kunnen opteren voor een 130 pk sterke 1,7-liter viercilinder.
Wij maakten onze eerste testkilometers met de 1,7-liter commonrail diesel, bekend uit producten van Opel. Met een vermogen van 130 pk en 300 Nm blijkt die weinig moeite te hebben met de Cruze Station Wagon. Op de heuvelachtige wegen rond Keulen trekt de motor de auto soepel en in relatieve rust naar boven. En dat is goed nieuws, want met een maximaal laadvermogen van bijna 1.500 liter bagage met de achterbank plat zul je die reserve op dit soort wegen goed kunnen gebruiken. Een wat onbehouwen aanvoelende, maar verder exact schakelende zesbak zorgt ervoor dat de motor makkelijk in het optimale koppelgebied te houden is. Vanaf 1 oktober staat de Cruze Station Wagon bij de dealers, niet veel later worden de vernieuwde versies van de hatchback en sedan daar verwacht.
Wil je meer weten over de Chevrolet Cruze Station Wagon? De volledige rij-impressie met de auto staat binnenkort in AutoWeek.