AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
44

Gereden: BMW i8 prototype

  • Cornelis Kit
  • Autonieuws
7 augustus 2013 om 22:29
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Het duurt nog tot midden 2014 voor de BMW i8 op de markt komt, desalniettemin hebben wij alvast met een prototype van deze plug-in hybride sportwagen kunnen rijden.

Een dwars achter de achterbank geplaatste motor die de achterwielen aandrijft is niet uniek. Minder gangbaar echter is dat die motor een aan een automatische zesbak gekoppelde driecilinder is. En om het nog iets excentrieker te maken zit in de middentunnel van deze 2+2 sportwagen een accupakket (op te laden via het stopcontact) en worden de voorwielen aangedreven door een elektromotor. Kortom we gaan op pad met een plug-in hybride, BMW's eerste, de i8.

Afhankelijk van de gekozen rijmodus (Comfort, Sport, eMode of Eco Pro) bepaalt de elektronica welke motor wat doet. In de laatste twee modi is de hoofdrol weggelegd voor de elektromotor, in de andere twee is het meer een slim samenspel tussen de twee krachtbronnen, waarbij in de Sport-stand de verrassend prettige driecilinder leidend is. De benzinemotor is goed voor 231 pk en 320 Nm, de elektromotor voor 131 pk en 250 Nm. Bij elkaar meer dan voldoende om lekker rap uit de voeten te kunnen op BMW's testbaan in het Zuid Franse Miramas.

De overgang tussen de verschillende aandrijfcombinaties, alsmede het schakelgedrag van de zestrapsautomaat gaat nog niet altijd helemaal vlekkeloos, af en toe lijkt de elektronica nog net iets te veel te aarzelen, iets wat met een aanpassing van de software wel goed moet kunnen komen. De basisingrediënten kloppen in elk geval, en ze hebben nog bijna een jaar. De driepitter blijkt dankzij een kunstig stukje sound engineering in elk geval niet suf te klinken. In tegendeel. Leuk voor de beleving.

Waar weinig meer aan verbeterd hoeft te worden is het onderstel (vóór is de wielophanging gebaseerd op die van de 5- en 6-serie xDrive en achter op die van de 3-serie). De afstemming van vering, demping, rubbers en wielgeometrie zorgen er samen met het lage zwaartepunt voor dat de auto als een dijk op de weg ligt en lekker lichtvoetig overkomt, het is dat er in de specificaties 1.490 kg opgegeven wordt, maar 1.200 kg zouden we ook geloven. Met een lichte neiging tot onderstuur gaat de auto stabiel en voorspelbaar de hoek om. Alleen wanneer je flink forceert valt er achter een beetje levendigheid te bespeuren. Geen reden voor paniek, de i8 toont zich uiterst vergevingsgezind.

Het remsysteem is dik in orde en weet de snelheid er goed uit te halen. De overgang van het in eerste instantie regeneratief remmen op de elektromotor naar het remmen op de schijven gaat nagenoeg ongemerkt.

De elektrische bekrachtigde stuurinrichting (overgenomen uit de X3, maar met aangepaste software) voelt bij lagere snelheid een beetje kunstmatig aan, maar blijkt bij het oplopen van de snelheid een prettig direct werkend systeem dat keurig doorgeeft wat er zich tussen de Bridgestones Potenza en het asfalt afspeelt.

Kan BMW een vergelijkbare rijbeleving niet bieden met een conventionele auto? Ja, zeker wel. Een potente 4-serie moet aardig in de buurt komen. Alleen met het oog op de toekomst achten ze in München de tijd rijp voor elektrificatie van de aandrijflijn. Niet in de laatste plaats omdat BMW verwacht dat straks in de centra van megasteden niet meer op de verbrandingsmotor gereden mag worden, en juist daar in de binnenstad woont een belangrijk deel van BMW's doelgroep.

De uitgebreide rijtest met het BMW i8-prototype verschijnt binnenkort in AutoWeek.

  • Houd me op de hoogte over de BMW i8
  • Hoe verloopt jouw zoekproces naar een volgende auto? Vertel het AutoWeek >
  • Lees meer over supercars en sportscars
BMW BMW i8 Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    1.5 362 pk First Edition Automaat / BTW-Auto / Full Car Wrap / Harman Kardon / Head-Up Display / Lederen bekleding / Keyless Entry / LED-Koplampen / Navigatie Professional / 20 inch LMV

    BMW i8 1.5 362 pk First Edition Automaat / BTW-Auto / Full Car Wrap / Harman Kardon / Head-Up Display / Lederen bekleding / Keyless Entry / LED-Koplampen / Navigatie Professional / 20 inch LMV

    • 2015
    • 87.733 km

    € 67.950

    1.5 Plug-In Hybrid AWD Navi Harman/Kardon Leer 20"LM Head-up LED

    BMW i8 1.5 Plug-In Hybrid AWD Navi Harman/Kardon Leer 20"LM Head-up LED

    • 2015
    • 91.809 km

    € 61.490

    First Edition - Org.NL Auto - Harman Kardon - Head Up - Keyless

    BMW i8 1.5 First Edition - Org.NL Auto - Harman Kardon - Head Up - Keyless

    • 2014
    • 71.152 km

    € 62.880

Meer BMW i8 occasions

Lezersreacties (44) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW i8 specificaties
  • BMW i8 occasions
  • BMW i8 video's
Advies en informatie
  • BMW i8 tests
  • BMW i8 gebruikersreviews
  • BMW i8 index
PREMIUM
BMW i8 Coupé

BMW i8 Coupé

Het eerste stof rond de BMW i8 is neergedaald. Vier jaar na de marktintroductie is – deels...

Lees meer
BMW i8 vs Lexus LC 500h - Dubbeltest

BMW i8 vs Lexus LC 500h - Dubbeltest

72

Normaal gesproken gaat het bij een sportieve coupé om prestaties en bochtensnelheid....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    BMW zwaait i8 uit met speciale editie

    BMW zwaait i8 uit met speciale editie

    24
    • 2 september 2019
  • Autonieuws
    BMW levert Formule E bijzondere safetycar

    BMW levert Formule E bijzondere safetycar

    7
    • 13 mei 2019
  • PREMIUM
    BMW i8 Coupé

    BMW i8 Coupé

    • 11 december 2018
  • Autonieuws
    Zijn tijd vooruit: BMW i8

    Zijn tijd vooruit: BMW i8

    20
    • 25 augustus 2018
  • Eerste rijtest
    BMW i8 Roadster

    BMW i8 Roadster

    25
    • 22 juli 2018
  • PREMIUM
    BMW i8 Roadster

    BMW i8 Roadster

    • 19 juni 2018
  • Autonieuws
    Prijzen vernieuwde BMW i8 bekend

    Prijzen vernieuwde BMW i8 bekend

    25
    • 22 februari 2018
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Test: Jaguar XF Sportbrake D200 vs. BMW 520d Touring

    Test: Jaguar XF Sportbrake D200 vs. BMW...

    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    BMW M4 'CSL' voor het eerst in beeld

    BMW M4 'CSL' voor het eerst in beeld

    9
    • 12 april 2021
  • Review
    BMW 320i (2019)

    BMW 320i (2019)

    3
    • 11 april 2021
  • Autonieuws
    BMW en Mercedes boeken verkooprecords

    BMW en Mercedes boeken verkooprecords

    54
    • 8 april 2021
  • Autonieuws
    Alpina krijgt twee verkooppunten in Nederland

    Alpina krijgt twee verkooppunten in Nederland

    20
    • 8 april 2021
  • Autonieuws
    Elektrische BMW iX1 gesnapt

    Elektrische BMW iX1 gesnapt

    31
    • 8 april 2021
  • Review
    BMW 545e xDrive (2021)

    BMW 545e xDrive (2021)

    6
    • 7 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep