AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: BMW Dynamic Performance Control
In Lapland konden we kennis maken met nieuwe BMW-techniek: Dynamic Performance Control (DPC). Een stuk techniek dat zorgt voor een enorme hoeveelheid grip.
In Lapland konden we kennis maken met nieuwe BMW-techniek: Dynamic Performance Control (DPC). Een stuk techniek dat zorgt voor een enorme hoeveelheid grip.
In het ijskoude Noord-Zweden heeft BMW een testcentrum gebouwd, van waaruit we spekgladde wegen kunnen bereiken om kennis te maken met het nieuwe sperdifferentieel dat DPC heet.
We rijden een parcours dat bestaat uit een combinatie van een ijsmeer en besneeuwde boswegen. Als vergelijkingsmateriaal heeft BMW ook modellen zonder het systeem klaargezet. En het verschil is groot.
Bij een standaardmodel zijn vaak heftige stuurbewegingen nodig om de auto te corrigeren bij het uitwijken, terwijl bij de versie met DPC het zonder overmatige inspanning gecorrigeerd kan worden. Het zal echter nog wel enige tijd duren voor het systeem op productieauto's gemonteerd wordt.
We rijden een parcours dat bestaat uit een combinatie van een ijsmeer en besneeuwde boswegen. Als vergelijkingsmateriaal heeft BMW ook modellen zonder het systeem klaargezet. En het verschil is groot.
Bij een standaardmodel zijn vaak heftige stuurbewegingen nodig om de auto te corrigeren bij het uitwijken, terwijl bij de versie met DPC het zonder overmatige inspanning gecorrigeerd kan worden. Het zal echter nog wel enige tijd duren voor het systeem op productieauto's gemonteerd wordt.
De volledige rij-impressie met de BMW 5-serie voorzien van Dynamic Performance Control is te lezen in AutoWeek 19, die op 9 mei in de winkels ligt.
Plaats een reactie
PRIVATE LEASE BMW
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook
Op Zoek Naar
Met deze heerlijk dikke roadsters openen we het laatste zomerse weekend van het jaar
BMW iX3: revolutionaire elektrische BMW is eerste van een nieuw tijdperk
Vergelijkende test
Deze klassieke sedans heten allebei 2000, de een is een BMW, de ander een Lancia
Duurtest
Zo komt de BMW 2-serie Active Tourer uit de 100.000 kilometertest
Autotest