AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Gereden: BMW 7-Serie facelift

BMW 7-serie
BMW 7-serie
BMW 7-serie
BMW 7-serie
BMW 7-serie
BMW 7-serie
BMW 7-serie
BMW 7-serie
BMW 7-serie
BMW heeft haar topmodel, de 7-Serie, nog eens tegen het licht gehouden en de limousine op verschillende punten aangepast. Maar betekent deze facelift ook dat de auto beter is geworden? Wij hebben al de eerste kilometers achter de rug.

Aan de buitenkant moet je je best doen om te zien dat je met een aangepaste 7-Serie te maken hebt. De uiterlijke wijzigingen zijn namelijk minimaal; de anders ingedeelde koplampen springen wel in het oog, vooral ook omdat ze voortaan volledig zijn uit te rusten met LED-technologie. Onderhuids zijn de wijzigingen groter, vooral de aandrijflijnen gingen op de schop. Zo krijg je in elke uitvoering van de 'Siebener' voortaan de bekende achttraps automatische versnellingsbak die BMW ook al in andere modellen gebruikt. Ook in de 7 past hij erg goed, want de bak schakelt erg soepel en is goed bij de les zodra je eens wat vlotter vooruit wilt komen. Wij hebben vooral kennis gemaakt met de 750i, voorzien van een geblazen V8, omdat er nog geen andere versies beschikbaar waren tijdens de introductie. Die motor gaat geen hoofdrol spelen in Nederland, want wij kiezen vooral de zescilinder diesels. Je kunt er echter gerust op zijn dat je zelfs in een 730d - de instapper, oneerbiedig gezegd - geen kracht tekortkomt. We kennen die aandrijflijn namelijk ook al uit andere BMW's, en hij zal ook in de 7-Serie goed uit de verf komen.

ActiveHybrid

Een grotere verandering zien we bij de ActiveHybrid 7, de hybride versie van de 730i. Waar de eerste versie van die auto nog een zogenoemde Mild Hybrid was, met een elektromotor die slechts assisteerde, kun je in de verbeterde versie ook volledig elektrisch rijden. Niet meer dan zo'n vier kilometer, maar toch. Het helpt duidelijk om het verbruik naar beneden te krijgen, en dat is niet onbelangrijk bij een auto met flink meer dan 300 pk. Goed voelbaar is de elektroboost in die auto, die de 7 zelfs vanuit stilstand erg snel laat aanvoelen. De besturing is tegenwoordig compleet elektrisch maar staat redelijk direct afgesteld, waardoor een 7-Serie overkomt als een verrassend wendbaar apparaat.

Ook het onderstel is aangepast, want alle 7-Series hebben voortaan een luchtgeveerde achteras die zichzelf automatisch op de juiste rijhoogte houdt. De voorwielophanging bestaat wel 'gewoon' uit standaard veren en dempers. En het moet gezegd, de achteras is erg comfortabel. Ook op slecht wegdek zoeft de 7 meer dan voorheen, al zal die indruk ook versterkt zijn door de verbeterde geluidsisolatie aan boord van BMW's vlaggenschip.

Lees meer over de veranderingen en het rijgedrag van de vernieuwde BMW 7-Serie in AutoWeek 32, die vanaf volgende week woensdag 8 augustus overal te koop is. Daarbij gaan we bovendien dieper in op alle nieuwe systemen die de auto aan boord heeft.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (49)

Reageren