AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: BMW 5-serie
Actieve besturing maakt indruk
De BMW 5-serie heeft zijn opwachting gemaakt. Niet alleen zijn nu alle gegevens bekend, maar worden bovendien de eerste rij-impressies gemaakt.
De BMW 5-serie heeft zijn opwachting gemaakt. Niet alleen zijn nu alle gegevens bekend, maar konden we ook voor het eerst rijden.
De nieuwe 5-serie lost het huidige model af, dat al in 1995 werd geïntroduceerd. Ondanks de grote kritiek op de 7-serie heeft de achterkant van de 5 eveneens een nogal opvallend ontwerp, al ziet dat er eleganter uit dan van zijn grote broer. Over die laatste doen trouwens geruchten de ronde met betrekking tot het feit dat de achterkant nu al gefacelift wordt. Misschien in de stijl van de 5-serie??
De wielbasis van de nieuwe 5-serie is 58 mm langer (2,89 m), terwijl spoorbreedte vóór en achter met respectievelijk 46 en 56 mm zijn toegenomen. Lengte, breedte en hoogte groeiden respectievelijk met 66, 46 en 33 mm. Door gebruik van aluminium voor het chassis en de wielophanging en bovendien voor de kop (tot de A-stijl) kon bij de nieuwe BMW tot 75 kg gewicht worden bespaard ten opzichte van de huidige 5-serie (voor de 530i is dat 30 kg), terwijl de ideale gewichtverdeling van circa 50:50 kon worden gerealiseerd.
Binnenin komen alle extra millimeters ten goede aan de inzittenden, vooral achterin, terwijl er zelfs voor de bagage extra ruimte is: 520 tegen 460 liter. Het iDrive-systeem is vereenvoudigd met vier keuzerichtingen (in plaats van 8 in de 7-serie) en een knop waarmee je naar het begin van het menu kunt terugkeren. De 5-serie heeft daarnaast een HUD, head-up display.
De nieuwe 5-serie heeft de primeur van de eerste auto met Active Front Steering en Dynamic Drive stabilisatie. De elektronisch geregelde variabele stuuroverbrenging (Citroën heeft het al lang, maar niet elektronisch) zorgt ervoor dat de besturing varieert onder normale rij-omstandigheden bij lage en middelmatige en hoge snelheden. Tijdens de eerste testritten was onze collega Maurice de Bouvère onder de indruk van het nieuwe systeem. 'Bij het inparkeren is de besturing heel direct, slechts twee stuuromwentelingen zijn nodig om van uiterst links naar uiterst rechts te sturen. Bij hogere snelheden wordt de besturing heel indirect, wat een zeker gevoel geeft. De "active steering" is gekoppeld aan het DSC (stabiliteitsregeling). In snel genomen bochten wordt er licht tegengestuurd, waardoor de auto bijzonder foolproof overkomt. Een overstuurreactie lijkt dankzij het 'active steering' verder weg te liggen. Kortom, een erg fijn systeem, wat we in de toekomst ongetwijfeld vaker gaan terugzien, ' meldt onze collega heet van de naald.
Actieve stabilisatoren zorgen ervoor dat de auto in stadsverkeer niet overhelt en op hogere snelheden overhellen tot een minimum beperkt. Beide systemen worden als optie geleverd. Automatische cruise control en adaptieve koplampen zijn eveneens een optie.
Sommige uitvoeringen komen standaard met zogenaamde runflat banden. In ieder geval staan alle versies op 16-inch wielen en zijn 17-inch exemplaren tegen meerprijs beschikbaar.
Op het gebied van de motoren is er geen nieuws: de 5-serie komt op de markt als 520i met 170 pk, 530i met 231 pk en als 530d met 218 pk. De benzinemotor zijn zeer prettig in de omgang. De dieselmotor van de 530d heeft kracht genoeg, maar is een tikkeltje gehorig. Vooral bij accelereren dringt het genagel behoorlijk door in het interieur. Standaard zijn de krachtbronnen met een handgeschakelde zesbak beschikbaar, een zestraps automaat is als optie leverbaar is.
Maurice: 'We konden alleen rijden met de automatische bak, die zeer soepel in de omgang is. De kickdown is alleen niet zo alert. Na het volledig intrappen van het gaspedaal moet de elektronica even nadenken, voordat je getrakteerd wordt op een forse acceleratie.'
De 5-serie is leverbaar vanaf € 46.750. Dat is ruim 2.000 euro meer dan het oude model, maar daarvoor dan het je wel up to date techniek. De 530i en 530d kosten respectievelijk € 54.500 en € 56.350. In de herfst volgen de 525i en ook de 545i die met zijn 4,4-liter V8 met Valvetronic die een vermogen levert van 333 pk en een maximum koppel heeft van 450 Nm. Een 525d komt tenslotte in het voorjaar van 2004.
De eerste uitgebreide rij-impressie vindt u samen met nog veel meer gegevens in AutoWeek no. 23 van 28 mei.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
BMW 520d Touring – 2012 – 555.026 km – Klokje rond
Nieuws
Deze BMW M5 met aanhanger is lichter én ruimer dan een nieuwe M5 Touring
Vergelijkende test
Toen 200 nog een magisch getal was – Audi 200 20V Quattro vs. BMW 535i
Nieuws
Heftig gefacelifte BMW 5-serie of in beeld, nu zonder ‘M’
Nieuws