Gereden: Audi RS4 Avant

Audi RS4
Audi RS4Audi RS4Audi RS4 AvantAudi RS4 AvantAudi RS4 Avant
De RS4 Avant is inmiddels één van de absolute iconen van Audi. De middenklasse stationcar met het prestatieniveau van een rasechte sportwagen wist al heel wat harten te veroveren. De derde generatie staat klaar om naar Nederland te komen, en vandaag mochten we al uitgebreid kennis maken met deze 450 pk sterke 'familievriend'.

De familie (of gewoon die ene bofkont) die daadwerkelijk een RS4 Avant voor de deur kan zetten, hoeft zich in ieder geval niet druk te maken over een gebrek aan vermogen in de nieuwe stationcar. Met 450 paardenkrachten zit de RS4 in zo'n 4,7 tellen op honderd kilometer per uur. Een proces dat zich werkelijk met een kinderlijk gemak afspeelt, met dank aan het sublieme samenspel van de 4,2-liter grote, ongeblazen V8 en de standaard gemonteerde zeventraps automatische transmissie met dubbele koppeling. Zeker wanneer je het eveneens standaard aanwezige launch control gebruikt blijkt de anabolenstationcar een waar toonbeeld van controle. Gaspedaal naar de vloer en het vermogen vindt zijn weg op een onvoorstelbaar soepele manier naar alle vier de wielen, terwijl het centrale kroondifferentieel de stromen kracht naar de voor- en achteras constant kan bijstellen. Dit gebeurt allemaal erg vloeiend en bijna niet merkbaar voor de man of vrouw achter het stuur. Bovendien klimt de V8, die zijn maximale vermogen pas levert bij 8.250 tpm, met een indrukwekkend gemak in de toeren, waarbij hij een aangename pot V8-herrie maakt. Maar ook bij normaal, rustig rijden kom je nooit kracht te kort. Zeker in de Dynamic-stand schakelt de S-Tronic ook nog eens razendsnel. Dit is simpelweg een magistrale aandrijflijn.

Onze test-RS4 was voorzien van Audi Drive Select waarmee je de auto verschillende karakters kunt aanmeten, en dat systeem wil je gewoon hebben op je dikke stationcar. In Comfort strijkt-ie slecht wegdek prima glad maar werkt de besturing wel erg licht, in Dynamic stuiter je merkbaar straffer over hobbels heen maar reageert de nieuw gekalibreerde stuurbekrachtiging zowaar met gevoel. Dat hebben we wel eens anders gezien bij Audi. En dan heb je ook nog minimaal 490 liter bagageruimte! Wordt het nog meer allround dan dit...?

Wil je tot in detail lezen hoe de nieuwe Audi RS4 Avant rijdt, lees dan de Eerste Rijtest met de auto in AutoWeek 26, die vanaf aanstaande woensdag 27 juni overal te koop is.

Bovendien werken we in Oostenrijk op dit moment hard aan een video met een schitterende blauwe RS4, dus die zien jullie ook binnenkort op deze site.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (93)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.