Gereden: Audi Q5
Vooral onderhuids duidelijk vernieuwd
De angst om tevreden klanten te verliezen is de belangrijkste reden waarom de tweede generatie van de Audi Q5 veel wegheeft van de eerste. Sinds de SUV in 2008 werd geïntroduceerd, zijn er heel veel concurrenten bij gekomen. Daar zitten gevaarlijke nieuwkomers bij als de Jaguar F-Pace en de Porsche Macan. Het is geen toeval dat Audi bij de ontwikkeling van het onderstel juist die twee als voorbeeld heeft genomen.
Om de nieuwe generatie te verzekeren van een superieur weggedrag, koos Audi voor adaptieve luchtvering. Dat is iets wat alleen de Mercedes GLC in deze klasse biedt en het is een slimme keus, blijkt bij een eerste kennismaking met de nieuwe Q5. Hij rijdt veel beter dan de vorige generatie. De nieuwe Q5 biedt opmerkelijk goed veercomfort, terwijl de bewegingen van het koetswerk tot een minimum beperkt blijven. Ook het gewichtsverlies van 90 kg helpt daarbij en het feit dat de wagenhoogte van de Q5 nu variabel is.
Zet je de adaptieve luchtvering in de comfortstand, dan neigt de Q5 nog zacht deinend te reageren op hobbels en putten in de weg. Het is een bewuste keus van de ingenieurs, die willen dat de automobilist op dat moment nadrukkelijk merkt dat hij voor comfort kiest. Maar klik je in het keuzemenu van Drive Select op dynamisch, dan blijven de bewegingen tot een minimum beperkt. De Q5 blijkt dan in bochten verrassend koersvast en neigt nauwelijks tot overhellen.
Welk rijkarakter je ook kiest, telkens weer valt op hoe mooi het onderstel oneffenheden absorbeert. Dat zorgt niet alleen op het asfalt, maar juist ook in het terrein voor een voorbeeldig weggedrag, waarmee de Q5 zich naar de top van deze klasse begeeft.