AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws

Gereden: Audi A8 L 6.0 quattro

  • Autonieuws
5 juni 2001 om 13:23
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Goed, beter, best: de twaalfcilinder motor is de top in motorbouw. Audi schaart zich in het illustere rijtje producenten met een bijzondere krachtbron: een W12.

Dubbel 'V' twaalf

Goed, beter, best: de twaalfcilinder motor is de top in motorbouw. Audi schaart zich in het illustere rijtje producenten met een bijzondere krachtbron: een W12.

Tekst Benny Hogeweg, foto's Benny Hogeweg en Audi

Natuurlijk zijn acht cilinders meer dan genoeg om aansprekende prestaties neer te zetten. Vanzelfsprekend heeft een V8 uitstekende loopeigenschappen die nauwelijks comfortwensen open laten. Toch gelden aan de top andere wetten en regels. Twaalf cilinders zijn meer, zijn beter, zijn krachtiger: zijn het beste. Je hoort dus als merk en berijder alleen tot de absolute top met een twaalfpitter onder de kap. Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, BMW (Rolls-Royce) en Mercedes: dat zijn ze. Jaguar zal niet lang meer afwezig zijn, maar voor het zover is meldt de Audi A8 zich aan de top: geen V12 maar een W12. Een buitengewoon spannend brok techniek.

Dubbel V

Laten we de motorkap maar eens opentrekken. Wat je noemt een goed gevulde ruimte. Desondanks is het opvallend hoe kort de twaalfcilinder is: slechts 513 millimeter. Ook opvallend is dat achter de grille op zeer korte afstand de oliekoeler, radiateur en de motor volgen. Moet ook wel, want achter de motor gaan meteen twee aandrijfassen naar links en rechts om de voorwielen aan te drijven. Nee, Audi is niet zo gek dat ze het daar bij laten, want ze passen natuurlijk hun quattro-vierwielaandrijving toe.
De prachtige aluminium motor - alleen het dragende deel van de krukas is van gietijzer - levert ware oerkracht. Start hem en er staat bij stationair toerental al 450 Nm ter beschikking! Vanaf 1.800 tpm wordt de 500-grens bereikt en tussen 3.500 en 4.750 tpm is het continu 550 Nm. Vermogen? Vierhonderdtwintig pk! Bijna 100 pk meer dan de BMW V12 en nog altijd dik 50 meer dan Mercedes in Das Haus heeft.

Nur Links

Audi had de goede smaak om ons in de omgeving van hun hoofdvestiging Ingolstadt te laten rijden. Zuid-Duitsland in de buurt van München waar prachtige ongelimiteerde Autobahnen liggen. Hét domein van de A8 L 6.0 quattro. Van 0-100 in 5,8 seconden is al indrukwekkend, maar wat te zeggen van de volgende cijfers: 0-200 in 20 s en van stilstand tot de afgeregelde top van 250 km/h in slechts 38 seconden! Maakt de A8 W12 koning, keizer en president van de linker rijstrook. Zo soepel schakelt de automatische bak door de versnellingen naar vijf en glijdt de naald van de snelheidsmeter met het grootste gemak over de 200 km/h en tikken we in redelijke drukte zelfs even 260 km/h aan.
Hoe snel het allemaal gaat was een Mercedes-rijder bereid te laten zien. Met zijn verlaagde zwarte S-klasse kleefde hij aan de Audi-bumper. Gas erop en de Audi neemt gedecideerd een voorsprong. Een ruime voorsprong die pas minder gênant wordt als we weer van het gas afmoeten. 'Een diesel', merkt onze bijrijder op. Als we de afrit nemen weten we beter. Een strak voor zich uitkijkende Duitser met een gezicht als een oorwurm passeert ons en dat geeft zicht op de typeplaatjes: S 500 Brabus...
Hoewel alles zich in buitengewoon hoog comfort afspeelt, blijkt de A8 L 6.0 quattro een aantrekkelijke stuurauto. De fluisterstille W12 blijkt onder belasting een beschaafd, maar zeker aanwezige roffel te produceren en dat daagt alleen al uit. Daarnaast is de besturing zelf aangenaam direct en de vierwielaandrijving is in staat om ook in bochten alle 420 pk's op het asfalt te brengen. Vergeten we bijna nog een extra opmerking over de automaat te maken: wat schakelt die soepel en alert. Werkelijk topklasse. Voor sportief rijden is er een sportstand waarbij de bak extra snel terugschakelt. Wordt de A8 bijna gevaarlijk snel van. Natuurlijk kun je met de tiptronic-stand ook zelf schakelen en als optie met knopjes aan het stuur. Zouden we niet bijbestellen, want we drukten er regelmatig per ongeluk op terwijl de bak gewoon in 'D' stond en dan schakelt de bak tóch.

Absolute top

We mogen de A8 L 6.0 gerust rekenen tot de koningsklasse. Slechts 8.000 van dit soort limousines met twaalfcilinder worden er per jaar wereldwijd verkocht. Amerika en Azië zijn belangrijke afnemers, maar de helft gaat - blijft - in Europa. Audi wil er 500 per jaar gaan verkopen en dat zijn zowel de normale A8 6.0 als de verlengde A8 L 6.0. Duitsland krijgt er 3 à 400 en Nederland krijgt er 10.
We kunnen aan de ene kant een heel verhaal houden over het hoe en waarom van een twaalfcilinder en deze A8 W12 in het bijzonder. Over de mystiek, over de traditie, over het genot en over de sound. Aan de andere kant een rationele uiteenzetting geven over de A8 L 4.2 quattro met V8: is een ton goedkoper dan de f 336.000 kostende A8 L 6.0 quattro en met de 4.2 is toch ook behoorlijk weinig mis. Er is echter maar één doorslaggevende reden om de W12 te kopen: die is top. Er is geen betere A8, er is geen sterkere twaalfcilinder limousine en er is geen sportievere chauffeursauto. Van zo'n twaalfcilinder genieten is zeker een belangrijke overweging, maar als we naar het gezicht van de S 500 Brabus rijder keken weten we: in deze klasse geconfronteerd worden met de overtreffende trap is welhaast ondraaglijk.

V4, V5, V6, W8, W10, W12, W16...

Audi experimenteerde in de Avus W12 met drie cilinderbanken van vier cilinders. Later is binnen het Volkswagen-concern gekozen voor de uitbouw van de V(R)6-motor. Logisch. Op de eerste plaats biedt deze een basis voor een hele generatie: eentje eraf: V5, twee eraf: V4, twee V4's maken W8, twee V5-en maken W10, twee V6-en maken W12, V6 verlengen tot V8, V8 maal twee maken W16. Kun je goedkoop gebruik maken van dezelfde zuigers, drijfstangen, kleppen, enzovoort. Daarnaast is deze V6 kort (V) en smal (kleine blokhoek). Maakt ook de grotere motoren compact en dat is nodig - vanwege de quattro-aandrijving moeten achter nog aandrijfassen naar de voorwielen. Met een V12 zou de neus dan erg lang worden. De W12 is slechts twee hele millimeters langer dan de 4,2-liter V8 in de A8. Wel is bij de W12 om hoogte te winnen het oliecarter komen te vervallen ten gunste van een dry-sump-systeem. Olie wordt gericht uit de motor weggezogen naar een tankje en twee pompen zorgen ervoor dat het smeermiddel onder druk op alle plaatsen in het blok komt. Een superieur systeem dat in raceauto's wordt toegepast om bij sterk accelereren, remmen en snelle bochten voorkomt dat de olie naar één kant van de motor stroomt.

Topauto = topuitrusting

Op de uitrusting van de A8 L 6.0 quattro is weinig aan te merken. Navigatiesysteem, TV, Bose-soundsystem, cd-wisselaar, leer, alcantara bekleding van hoedenplank, raamstijlen en zonnekleppen, Xenon verlichting voor dim- en grootlicht, ook op de achterbank verwarmde kussens en elektrisch verstelbare hoofd- en lendensteunen; het zit er allemaal op.
Voor directieleden die zich even willen ontspannen is er een leuke optie: RSE - Rear Seat Entertainment. Voordat u verkeerde ideeën krijgt bij het achterbankvermaak: dit zijn twee in de voorste hoofdsteunen ingebouwde LCD-monitoren aangevuld met een DVD/CD-speler in de achterbank. Er kunnen bijvoorbeeld videocamera of computerspelletjes op aangesloten worden. Twee hoofdtelefoons en gescheiden bediening maken het mogelijk om elke RSE-eenheid tegelijkertijd voor een andere toepassing te gebruiken.

Alle gegevens en prijzen vindt u in CarBase Actueel.

Audi

Uitgelicht aanbod

    2.0 TDI Pro Line Aut. [ Sportstoelen navigatie]

    Audi A5 2.0 TDI Pro Line Aut. [ Sportstoelen navigatie]

    • 2011
    • 206.348 km

    € 11.945

    1.2 TFSI S-line LED, Navigatie, ABT pakket

    Audi A1 1.2 TFSI S-line LED, Navigatie, ABT pakket

    • 2011
    • 138.305 km

    € 9.995

    Sportback 1.4 TFSI Amb. PL. B. XENON/CRUISE/CLIMA/NAVI..

    Audi A1 Sportback 1.4 TFSI Amb. PL. B. XENON/CRUISE/CLIMA/NAVI..

    • 2012
    • 79.393 km

    € 12.495

Meer Audi occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi specificaties
  • Audi occasions
  • Audi video's
Advies en informatie
  • Audi tests
  • Audi gebruikersreviews
  • Audi index
Audi A4 1.8 TFSI - Op de Rollenbank

Audi A4 1.8 TFSI - Op de Rollenbank

Doorgaans is een plek in de rubriek ‘Op de Rollenbank’ voorbehouden aan auto’s die niet getuned...

Lees meer
Audi Coupe Quattro - Klokje Rond Klassiek

Audi Coupe Quattro - Klokje Rond Klassiek

34

‘Mijn Coupé quattro is inmiddels exclusiever dan de Urquattro’. Natuurlijk zou hij liever een...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Eerste prijzen Audi Q4 e-tron bekend

    Eerste prijzen Audi Q4 e-tron bekend

    • 14 april 2021
  • Autonieuws
    Audi Q4 e-tron én Q4 Sportback e-tron: dik 520 kilometer actieradius

    Audi Q4 e-tron én Q4 Sportback e-tron:...

    4
    • 14 april 2021
  • Autonieuws
    Dynamische richtingaanwijzers – De Vluchtstrook

    Dynamische richtingaanwijzers – De Vluchtstrook

    61
    • 11 april 2021
  • Autonieuws
    Elektrische Audi Q4 e-tron én Q4 e-tron Sportback klaar voor onthulling

    Elektrische Audi Q4 e-tron én Q4 e-tron...

    42
    • 7 april 2021
  • Autonieuws
    Vernieuwde Audi A8 als ellenlange Maybach-concurrent gesnapt

    Vernieuwde Audi A8 als ellenlange Maybach-concurrent...

    40
    • 7 april 2021
  • Autonieuws
    Overzicht: zo vullen BMW, Mercedes en Audi niches

    Overzicht: zo vullen BMW, Mercedes en Audi...

    27
    • 5 april 2021
  • Audi A4 1.8 TFSI - Op de Rollenbank

    Audi A4 1.8 TFSI - Op de Rollenbank

    • 4 april 2021
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Eerste prijzen Audi Q4 e-tron bekend

    Eerste prijzen Audi Q4 e-tron bekend

    • 14 april 2021
  • Autonieuws
    Audi Q4 e-tron én Q4 Sportback e-tron: dik 520 kilometer actieradius

    Audi Q4 e-tron én Q4 Sportback e-tron:...

    4
    • 14 april 2021
  • Autonieuws
    Dynamische richtingaanwijzers – De Vluchtstrook

    Dynamische richtingaanwijzers – De Vluchtstrook

    61
    • 11 april 2021
  • Autonieuws
    Elektrische Audi Q4 e-tron én Q4 e-tron Sportback klaar voor onthulling

    Elektrische Audi Q4 e-tron én Q4 e-tron...

    42
    • 7 april 2021
  • Autonieuws
    Vernieuwde Audi A8 als ellenlange Maybach-concurrent gesnapt

    Vernieuwde Audi A8 als ellenlange Maybach-concurrent...

    40
    • 7 april 2021
  • Autonieuws
    Overzicht: zo vullen BMW, Mercedes en Audi niches

    Overzicht: zo vullen BMW, Mercedes en Audi...

    27
    • 5 april 2021
  • Audi A4 1.8 TFSI - Op de Rollenbank

    Audi A4 1.8 TFSI - Op de Rollenbank

    • 4 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep