Gereden: Audi A8 Hybrid

Audi A8 Hybrid
Het benzinegamma van de Audi A8 heeft een nieuwe zuinigheidskampioen: de A8 Hybrid. Leuk, dat lage verbruik, maar rijdt het ook nog een beetje lekker?

Audi's hybride aandrijflijn kennen we inmiddels uit de Q5 en de A6; een 2,0-liter TFSI-benzinemotor, gekoppeld aan een elektromotor en een tiptronic automatische transmissie die de krachten overbrengt naar de wielen. Deze aandrijflijn heeft Audi nu in z'n vlaggenschip, de A8 gelepeld. Het systeemvermogen van de A8 die even simpel als doeltreffend Hybrid is gedoopt, komt op 245 pk, en dat moet genoeg zijn om de 1.870 kilogram wegende Duitse limo in gezwinde spoed over de weg te jagen. En dat kan ook; in 7,7 seconden laat de Hybrid zich van 0 naar 100 km/h katapulteren, en de top is illegaal genoeg met 235 km/h.

Bij onze eerste rit met de auto is het dan ook beslist niet de spierkracht van de auto die tegenvalt of de souplesse, maar wel het geluid; de viercilinder laat zich nadrukkelijk horen; storend, en zeker in een A8. Zodra je in de elektrische modus rijdt, en dat kan tot op 100 km/h over een afstand van drie kilometer, valt vooral het wind- en bandengeruis op, waardoor je je niet in een top of the bill-Audi waant, maar in een auto van een niveau lager. En als de TFSI-krachtbron bijspringt, merk je dat ook direct, helaas. Je hoort de motor namelijk iedere keer duidelijk aanslaan.

Maar deze kleine ongemakken kun je voor lief nemen, als je je bedenkt dat de grote Audi een CO2-uitstoot heeft van slechts 147 g/km, en daarmee behoort hij tot de top van z'n segment. Even goed is de zakelijke rijder nog altijd 25 procent bijtelling verschuldigd. Pleister op de wonde is dan de relatieve zuinigheid. Audi claimt een brandstofverbruik van 6,3 liter per honderd kilometer voor de A8. Da's helaas te mooi om waar te zijn. Volgens de tripcomputer scoren wij een verbruik van 9,3 liter over die afstand. Toch een mooi cijfer voor een meer dan vijf meter lange mastodont. In juni komt de A8 Hybrid naar Nederland. Audi hangt er een prijskaartje van 93.900 euro aan.

Lezersreacties (63)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.