Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: Audi A6 allroad

Gereden: Audi A6 allroad
  • Nieuws
5 juni 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De allroad quattro is een ruige terreinversie van de A6 Avant. Dat hij meer is dan alleen een auto voor de show, bewees de nieuwe Audi tijdens de eerste testritten in Oostenrijk.

Alleen voor de blits?

Audi presenteerde vorige week zijn allroad quattro, een ruige terreinversie gebaseerd op de A6 Avant. Dat hij meer is dan alleen een auto voor de show, bewees de nieuwe Audi tijdens de eerste testritten in Oostenrijk.

Tekst Henny Hemmes, foto's AutoBild, Audi

De auto-industrie moet een jaar of vier geleden wel wat verrast zijn geweest toen Subaru in Amerika onverwacht enorm succesvol was met de Outback. De komst van deze ruigere off-roadversie van de Legacy stationwagon betekende de opkomst van een nieuwe nichemarkt. Die van de recreatiewagons met vierwielaandrijving, waarin ook auto"s vallen als de Honda CR-V/HR-V en de Volvo V70 XC.
"t Was natuurlijk niet zo vreemd dat juist Subaru, de 4WD-specialist als "t om personenauto"s gaat, met zo"n versie op de proppen kwam en er ook meteen goed mee scoorde. Maar op dit gebied is er nog zo"n merk met een schat aan ervaring: Audi. De Duitsers introduceerden precies 20 jaar geleden de quattro, een typenaam die vanaf dat moment gebruikt zou worden voor de aanduiding van modellen met vierwielaandrijving. En dat zijn er intussen legio, want elke derde nieuwe Audi is tegenwoordig een quattro.
Logisch dus, dat Audi in januari 1998 op de tentoonstelling van Detroit een concept car presenteerde die helemaal in het nieuwe segment paste: de allroad quattro. Het prototype viel in het Amerikaanse showcircuit meteen in de smaak en al in Detroit werd er door welingelichte bronnen gemeld dat de auto nog in 1999 in productie zou gaan. Dat is dus iets later geworden: in Genéve werd de produktieversie voorgesteld en intussen staat de allroad quattro al in de Nederlandse Audi-showrooms.

Compromis

In Detroit werd er destijds ook gefluisterd dat de assemblage van de allroad quattro zou plaats vinden bij Steyr Daimler Puch. Maar de inbreng van de Oostenrijkse specialisten op het gebied van multiwielaandrijving (denk aan hun 6WD Pinzgauer) is wat de allroad quattro betreft "beperkt" gebleven tot de ontwikkeling van het onderstel. Op zich geen geringe opgave, want Audi stelde wél hoge eisen. Want de "allroader" zou toch vooral moeten voldoen aan Audi"s leus voorsprong door techniek. De nieuwe auto mocht geen compromis worden, zoals gauw gebeurt als zo"n versie zowel op het asfalt, als in het terrein zijn mannetje moet kunnen staan. Met andere woorden: de hoge bodemvrijheid, onontbeerlijk voor ruig terrein, met het daarbij behorende hoge zwaartepunt zijn nadelig voor het snellere bochtenwerk en de stabiliteit bij hoge snelheden. Terwijl een "hoogpotige" contstructie eveneens negatieve invloed heeft op de luchtweerstand en als gevolg daarvan ook op het brandstofverbruik en het interieurgeluid. Andersom heeft een auto met een laag zwaartepunt geen kans in het terrein en is hij in bovendien oncomfortabel door de korte veeruitslagen.

Automatisch op hoogte

Het resultaat is een unieke vierstanden luchtvering, waarmee de bodemvrijheid 66 millimeter kan worden gevarieerd op vier niveaus. Daarbij zijn de voor- en achterwielen uitgerust met luchtveerpoten, die elk apart worden geregeld door een eigen hoogtesensor. De wagenhoogte blijft, ongeacht gewicht en verdeling van de lading, automatisch gehandhaafd door de geïntegreerde niveauregeling. Het laagste niveau (142 mm) van de allroad quattro is voor optimale rijkwaliteiten bij snelheden van 120 km/h en hoger. Het normale niveau, dat 25 mm hoger ligt, is met name geschikt voor snelheden tot 120 km/h op verharde wegen. Nog eens 25 mm meer bodemspeling geeft niveau 1, dat bedoeld is voor rijden in licht en zwaar terrein. Op die stand kan je tot 80 km/h rijden, daarboven wordt de auto automatisch op "normaal" afgesteld. Nog eens 16 mm hoger - de bodemvrijheid bedraagt dan 208 mm - maakt van de allroad quattro een heuse terreinwagen.

Proef op de som

Onze eerste testritten met de nieuwe Audi waren indrukwekkend. Met zijn 180 pk sterke 2.5 V6 TDI-motor, waarmee tegenwoordig ook de A6 en A8 leverbaar zijn, reden we over de snelweg en een bergtraject naar onze bestemming. Op het asfalt waren we al onder de indruk van de rijkwaliteiten van de allroad quattro: snel, stevig, stabiel en met een bochtwegligging zoals je van een gewone Audi gewend bent.
Op de kronkelende ongeasfalteerde weg omhoog op de Hochwurzen, een deel wordt "s winters gebruikt als rodelbaan, zien we aan het lampje op het dashboard dat we op niveau 2 zitten. En als het echt moeilijk wordt - we moeten stoppen en een keer achteruit steken om een scherpe bocht te maken om vervolgens door een wel erg diep modderig spoor behoorlijk steil omhoog te rijden biedt niveau 1 uitkomst. Daarbij worden we ook nog eens geholpen door de extra Low Range-versnelling, die op handgeschakelde versies als optie leverbaar is. Het is in wezen een lage gearing, die de bestuurder helpt het koppel bij zeer lage snelheden goed te manoeuvreren. (De spreiding van de totale overbrengingsverhouding met de factor 1,54 is vergroot.) Low Range kan tot 30 km/h altijd met een toets op ht dashboard worden ingeschakeld, waarbij alleen de koppeling moet worden ingetrapt. Hij kan tot 50 km/h worden gebruikt, daarna klinkt een waarschuwingstoon. Vanaf 70 km/h wordt de motor elektronisch afgeremd.
Maar ook de allroad quattro heeft zijn beperkingen, zoals één van onze collega"s ondervond. Op de nog 40 cm dikke, verijsde skipiste was het op met de grip. Maar wie wil er nu met een auto van bijna anderhalve ton de skipiste afzeilen?

M.....

De meeste kopers - in Nederland hoopt Audi op zo"n 150 - zullen toch "t meest op het asfalt te vinden zijn. Dat kan behalve met de 2.5 TDI ook nog met de beresterke 2.7 T, die wij op de terugweg naar het vliegveld nog hebben gereden. Wie de Audi allroad quattro koopt heeft naast een fijne rij-auto gewoon een "aardig speeltje". Eén met vooruitstrevende techniek, waarmee je de blits kunt maken bij buren en kennissen. Waarbij je kunt laten zien hoe de unieke vering ook met de hand bediend kan worden en waarmee je tijdens een rondje terrein absoluut een prima figuur slaat.
Zo"n auto uit het "kan-veel-maar-gebruik-"t-weinig"-segment. Toch zal hij in ons land niet bepaald doorgaan voor een lichtzinnige aankoop. Daar zorgt zijn prijs, die begint bij f 122.750 voor de standaard 2.5 TDI wel voor.

Alle prijzen en gegevens vindt u in CarBase Actueel.

Audi

PRIVATE LEASE Audi

INFO
Audi A1
Audi A1
Audi A1
€ 389
Stel samen ▸
Audi Q2
Audi Q2
Audi Q2
€ 455
Stel samen ▸
Audi A3
Audi A3
Audi A3
€ 479
Stel samen ▸
Audi Q3
Audi Q3
Audi Q3
€ 639
Stel samen ▸
Audi A4
Audi A4
Audi A4
€ 699
Stel samen ▸
Audi Q4
Audi Q4
Audi Q4
€ 749
Stel samen ▸
Audi A5
Audi A5
Audi A5
€ 825
Stel samen ▸
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
€ 1.002
Stel samen ▸
Audi TT
Audi TT
Audi TT
€ 1.013
Stel samen ▸
Audi A6
Audi A6
Audi A6
€ 1.040
Stel samen ▸
Audi A7
Audi A7
Audi A7
€ 1.150
Stel samen ▸
Audi Q7
Audi Q7
Audi Q7
€ 1.316
Stel samen ▸
Audi Q8
Audi Q8
Audi Q8
€ 1.441
Stel samen ▸
Audi A8
Audi A8
Audi A8
€ 1.686
Stel samen ▸
Audi R8
Audi R8
Audi R8
€ 3.436
Stel samen ▸
Audi in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A3 1.8 5V Turbo Ambition

    Audi A3 1.8 5V Turbo Ambition

    • 1998
    • 288.950 km

    € 1.400

    Audi A4 1.8 TFSI PRO-LINE AUTOM NAVI AIRCO LED LMV PDC

    Audi A4 1.8 TFSI PRO-LINE AUTOM NAVI AIRCO LED LMV PDC

    • 2012
    • 217.016 km

    € 11.900

    Audi SQ8 4.0 TFSI 507pk Quattro Pano S-stoelen Standkachel HuD B&O ACC 4-wielsturing

    Audi SQ8 4.0 TFSI 507pk Quattro Pano S-stoelen Standkachel HuD B&O ACC 4-wielsturing

    • 2020
    • 39.887 km

    € 149.900

Meer Audi occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi specificaties
  • Audi occasions
  • Audi video's
Advies en informatie
  • Audi tests
  • Audi gebruikersreviews
  • Audi index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer
Audi RS E-tron GT - Op de rollenbank

Audi RS E-tron GT - Op de rollenbank

114

Het gebeurt steeds vaker dat er aanmeldingen komen van eigenaren van elektrische auto’s die...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

    48
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    30
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal onze beste zijn’

    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal...

    142
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    9
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de Formule 1 in'

    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de...

    34
    • 2 mei 2022
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

    48
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    30
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal onze beste zijn’

    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal...

    142
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    9
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de Formule 1 in'

    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de...

    34
    • 2 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden