Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: Audi A4 2.0

Gereden: Audi A4 2.0
  • Nieuws
22 december 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dat woord blijft hangen na de eerste kilometers rijden met de nieuwe Audi A4. Het geldt voor het interieur, de buitenkant en de aanpak van Audi.

Vierenhalf?

Dat woord blijft hangen na de eerste kilometers rijden met de nieuwe Audi A4. Het geldt voor het interieur, de buitenkant en de aanpak van Audi.

Tekst Luc Vranken, foto"s Jacco van de Kuilen

Niks facelift, de A4 is van de grond af nieuw opgebouwd. Dat betekent nieuwe motoren en een nieuw onderstel voor de allerbelangrijkste Audi. Vanaf januari gaat het model meedraaien in de top van de middenklasse, en de makers hebben er alles aan gedaan om dat zo succesvol te laten gebeuren.
Het is zo klaar als een klontje dat wij een auto hebben neergezet die in staat is om de 3-serie van BMW en de C-klasse van Mercedes-Benz te verslaan, zie je ze denken tijdens de presentatie van de nieuwe A4. Maar je zult het ze niet horen zéggen. Zo zijn ze niet bij Audi. Het zijn geen schreeuwers. Subtiel, genuanceerd, ingetogen & bescheiden naar buiten toe zijn de steekwoorden. Maar... het zijn natuurlijk ook mensen. En ze willen dus ook best winnen.
Audi is gek op voorwielaandrijving. Geen gelegenheid laten ze voorbij gaan om uit te leggen dat het toch echt de beste weg is (op hun eigen quattro na dan), en dat achterwielaandrijving (lees: BMW en Mercedes) minder is. De Audisten voegen daar meteen aan toe dat ze er desondanks in geslaagd zijn hun voorwielaandrijver volop rijdynamiek (lees: zoals van een BMW) mee te geven. Is dat zo? Nee dus. De nieuwe A4 ligt heerlijk op de weg en ontpopt zich op de bergweggetjes even ten noorden van Nice als een machtige haarspeldverslinder. Dat is heus waar. En de besturing is precies zoals het hoort in een goed handelbare rijdersauto. Maar beter dan een 3-serie is ie niet. Ook de nieuwe C ligt minstens zo goed in bochten. Al hebben we bij die auto klachten over het gedrag in rechte lijn en over het gebrek aan gevoel in de besturing. Gaat het te hard, dan wil ook de nieuwe A4 gewoon over de voorwielen schuiven richting ravijn. Ondanks een nieuwe versie van de ingenieuze vooras. Het standaard ESP voorkomt dan vervolgens dat het echt uit de hand loopt en de zes airbags en Sideguard moeten ontploffen. Sideguard is de naam van een systeem dat het hoofd beschermt door langgerekte airbags als een soort gordijn op te blazen in geval van een crash waarbij de zijkant van de auto geraakt wordt.

Brommer

Audi roemt de zit-rijpositie van zijn nieuweling. De auto past als een maatkostuum, je zit er in, je kunt je perfect nestelen. Klopt, maar het rechterknietje schuurt tegen de middenconsole, en - nog een keer - in een 3 zitten we ook uitstekend. We hebben nog meer op- en aanmerkingen. Die nieuwe 2,0-litermotor bijvoorbeeld. Het is de opvolger van de ongeblazen 1,8-liter viercilinder met vijfkleppentechniek. En wat denkt u? Deze nieuwe heeft ook precies dat irritante brommetje bij optrekken als die 1800 in het vorige model! De vooruitgang zit m in meer koppel en vermogen, das duidelijk, maar niet in loopcultuur.
Wij rijden de 2-liter met handgeschakelde vijfbak. Die bak schakelt prima, maar dat koppelingspedaal deugt niet. Het aangrijppunt ligt zo hoog dat doseren lastig wordt omdat je je hiel bijna moet laten zweven. We zijn op pad in een topmiddenklasse-auto van veel geld in het jaar 2000; dat we het dan dáár nog over moeten hebben! Eigenlijk zijn we een beetje teleurgesteld als we instappen in onze mooi blauwe 2-liter. Dat Duitsers houden van strakke, zakelijke interieurs, is bekend. Maar als ik om me heen kijk, heb ik niet het gevoel in een hele dure verwen-auto van 70 mille te zitten. Het is wel erg kil vanbinnen. Ook omdat er meer lichter gekleurde materialen in voorkomen. Op het gebied van bekleding en kleuren is er overigens veel mogelijk. Zoek iets leuks uit!
Scoren doet de nieuwe A4 ook. Op het gebied van bagageruimte bijvoorbeeld (mooi gevormd en veel liters), zn reisactieradius (70 litertank), een verbeterd ruimte-aanbod op de achterbank en een opgewaardeerde standaarduitrusting op veiligheids- en comfortgebied.
Nee, de vonk springt niet meteen over bij deze eerste kennismaking. Ook al zijn de topmodellen van de nieuwe A4 door een machtig motorenaanbod indrukwekkend. Maar dit tussenmodel, toch ook goed voor een prijskaartje van f 69.200, doet ons niet versteld staan. Was die vorige dan zó goed?

Bijzondere automaat

Als eerste in zn klasse levert Audi een bijzondere automaat, een traploze variant, Multitronic genaamd. De Multitronic vervangt de reguliere 5-trapsautomaat. Dat is in theorie een stap vooruit, want de traploze automaat (werkt met de bekende duwbanden) kruipt net en kent ontelbare overbrengingen. Alleen bijgeluid en duurzaamheid zijn een probleem, vooral bij sterkere motoren. Audi stelt dat de Multitronic geschikt is gemaakt om motorkoppel tot 310 newtonmeter over te dragen. De meerprijs van de Multitronic is f 5.700, Tiptronic kost f 5.500 extra. Audis beroemde vierwielaandrijvingssysteem, quattro, kost f 7.000 meer.

Ja, er komt ook een station!

De Avant maakte altijd een fiks deel van de Audi A4-verkopen uit. Natuurlijk komt deze carrosserieversie ook op basis van de nieuwe sedan. Introductie staat gepland voor najaar 2001.
In de sedancarrosserie zijn vanaf januari 2001 drie benzinemotoren verkrijgbaar (een 2.0, een 1.8 T en een nieuwe 3.0 V6), en twee diesels (een 1.9 TDI, 130 pk en een 2.5 V6 TDI, 180 pk). Halverwege 2001 komen de 1.6 (102 pk), de 1.8 Turbo met Multitronic, de instap-1.9 TDI van 100 pk en de 2.5 TDI V6 van 155 pk. Gelijk met de komst van de Avant wordt ook de 1.6-versie leverbaar met Multitronic; ook de 1.9 TDIs zijn dan leverbaar met deze transmissie. Voor najaar 2001 staat ook een 2,4-literversie van de V6 in de planning.

Voor alle gegevens en prijzen kijk in CarBase Actueel.

Audi

PRIVATE LEASE Audi

INFO
Audi A1
Audi A1
Audi A1
€ 389
Stel samen ▸
Audi Q2
Audi Q2
Audi Q2
€ 455
Stel samen ▸
Audi A3
Audi A3
Audi A3
€ 479
Stel samen ▸
Audi Q3
Audi Q3
Audi Q3
€ 639
Stel samen ▸
Audi A4
Audi A4
Audi A4
€ 699
Stel samen ▸
Audi Q4
Audi Q4
Audi Q4
€ 749
Stel samen ▸
Audi A5
Audi A5
Audi A5
€ 825
Stel samen ▸
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
€ 1.002
Stel samen ▸
Audi TT
Audi TT
Audi TT
€ 1.013
Stel samen ▸
Audi A6
Audi A6
Audi A6
€ 1.040
Stel samen ▸
Audi A7
Audi A7
Audi A7
€ 1.150
Stel samen ▸
Audi Q7
Audi Q7
Audi Q7
€ 1.316
Stel samen ▸
Audi Q8
Audi Q8
Audi Q8
€ 1.441
Stel samen ▸
Audi A8
Audi A8
Audi A8
€ 1.686
Stel samen ▸
Audi R8
Audi R8
Audi R8
€ 3.436
Stel samen ▸
Audi in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A4 1.8 TFSI PRO-LINE AUTOM NAVI AIRCO LED LMV PDC

    Audi A4 1.8 TFSI PRO-LINE AUTOM NAVI AIRCO LED LMV PDC

    • 2012
    • 217.016 km

    € 11.900

    Audi SQ8 4.0 TFSI 507pk Quattro Pano S-stoelen Standkachel HuD B&O ACC 4-wielsturing

    Audi SQ8 4.0 TFSI 507pk Quattro Pano S-stoelen Standkachel HuD B&O ACC 4-wielsturing

    • 2020
    • 39.887 km

    € 149.900

    Audi TT 2.0 TFSI q. Pro Line airco automaat inruil

    Audi TT 2.0 TFSI q. Pro Line airco automaat inruil

    • 2012
    • 148.133 km

    € 11.999

Meer Audi occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi specificaties
  • Audi occasions
  • Audi video's
Advies en informatie
  • Audi tests
  • Audi gebruikersreviews
  • Audi index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer
Audi RS E-tron GT - Op de rollenbank

Audi RS E-tron GT - Op de rollenbank

114

Het gebeurt steeds vaker dat er aanmeldingen komen van eigenaren van elektrische auto’s die...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

    48
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    30
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal onze beste zijn’

    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal...

    142
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    9
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de Formule 1 in'

    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de...

    34
    • 2 mei 2022
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

    48
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    30
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal onze beste zijn’

    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal...

    142
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    9
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de Formule 1 in'

    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de...

    34
    • 2 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden