Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: Audi A3

Gereden: Audi A3
  • Nieuws
6 oktober 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Bij Audi snappen ze ook wel dat je niet in één oogopslag de verschillen zult zien tussen de A3 voor modeljaar 2001 en z'n voorganger. Daarom hebben ze een paar mooie tekeningen gemaakt waarop duidelijk wordt aangegeven wat er nieuw is. En dat is nog best veel.

Zoek de verschillen

Bij Audi snappen ze ook wel dat je niet in één oogopslag de verschillen zult zien tussen de A3 voor modeljaar 2001 en z'n voorganger. Daarom hebben ze een paar mooie tekeningen gemaakt waarop duidelijk wordt aangegeven wat er nieuw is. En dat is nog best veel.

Tekst Arno Böckling, foto's Jacco van de Kuilen

Duitsland is nog altijd het land van de onbegrensde snelheid. Althans, deels. Alleen daar vind je nog stukken snelweg waar de automobilist alles uit z'n wagen kan halen wat de fabrikant erin heeft gestopt. Geen wonder dus dat Duitse autoproducenten hun modellen graag in eigen land voorstellen. Want dan kunnen ze pas echt laten zien wat ze in huis hebben. En dat is vaak niet gering. Neem nu de vernieuwde Audi A3, en dan de versie met 1.9 TDI-motor die dankzij pompverstuivers aan een vermogen van 96 kW ofwel 130 pk komt.
We stappen in en als we na een paar afslagen op de Autobahn de ruimte hebben, doen we wat we 'thuis' eigenlijk nooit mogen; we trappen de kleine middenklasser van Audi - het luxe broertje van de VW Golf - eens ongegeneerd op z'n staart. En we vallen niet eens op, want onze collega-automobilisten weten het gas ook goed te vinden. Pas als we, na een paar keer opschakelen, een vaart hebben waarmee we ons op de meest linker baan 'verdienstelijk' kunnen maken, kijken we op de teller. Tjee, we rijden al 180. En het lijkt helemaal niks voor te stellen. De A3 met z'n nieuwe dieselmotor heeft die snelheid moeiteloos bereikt. Hij ligt net zo rustig en vertrouwenwekkend op de weg als, zeg, bij honderd kilometer. Ordinaire dieselgeluiden? Die hoor je niet. Je hoort binnen eigenlijk helemaal geen storend geluid en je kunt rustig met de andere inzittenden converseren. Hard praten is nergens voor nodig.

Korting op cruise control

Nu willen we wel eens weten hoe dat verder gaat. Deze diesel moet 205 kunnen toppen, hebben we gehoord. Jawel hoor; na 'n beetje aandringen gaat de naald van de snelheidsmeter vrolijk verder. Hij schuift zelfs doodgemoedereerd voorbij het getal 205 op de teller. Maar dat is niks bijzonders, want tellers geven nu eenmaal altijd een wat hogere snelheid aan dan je werkelijk rijdt. We geloven het wel; deze A3 doet echt wat Audi belooft. Hij doet het ook nog eens alsof ie z'n hand er niet voor om draait. Want ook als de naald de 200 gepasseerd is, ligt de A3 nog steeds zo zeker op de weg alsof met dit soort snelheden rijden voor hem de gewoonste zaak van de wereld is. En dat is het natuurlijk ook. Dat je buiten Duitsland hooguit 120 of misschien 130 mag, is voor de technici niet interessant. De dames en heren automobilisten moeten zelf maar in de gaten houden dat ze zich door het snelheidspotentieel van hun auto niet tot strafbare feiten laten verleiden. Hoewel, met een kleine tegemoetkoming door de rijksoverheid, in de vorm van een wat lagere BPM, krijgen alle A3's cruise control mee om je te helpen op de snelheid te letten.

Spaarmotor

Die kan dus goed van pas komen bij de A3 met de nieuwe 1,9-liter diesel. Want die sleurt er met z'n koppel van maar liefst 310 newtonmeter - al voorhanden bij 1900 tpm - heel best aan. Dat zie je ook wel aan het gemak waarmee een A3 1.9 TDI (96 kW) optrekt van nul naar honderd. Daar heeft 'ie maar 9,2 seconden voor nodig. Toch is dat binnen het A3-programma nog niet eens snel. De 1.8 T met 132 kW benzinemotor verslaat de nieuwe diesel met een sprinttijd van 7,6 seconden makkelijk. En de S3 is met 6,9 s nog eens een stukje rapper. Maar ja, die echte sportieveling kan ook met 154 kW/210 pk vermogen en een koppel van 270 Nm aan de slag. En z'n top van 238 liegt er ook niet om.
Kijken we naar het andere einde van het programma, of liever het begin, naar de A3 1.6, dan zien we trouwens nog altijd cijfers waar je goed mee voor dag kunt komen. We hebben het dan over een top van 189 en een acceleratie 0-100 in 10,9 tellen. Toch is de 1.6 de 'spaarmotor'. Audi nam hem onder handen en maakte hem zuiniger. Door het verminderen van de inwendige wrijving, het gebruik van nieuwe motorelektronica, en het verbeteren van het uitlaatsysteem zakte het gemiddelde brandstofverbruik met 0,6 liter naar 6,8 liter per 100 km. Tegelijk nam ook de uitstoot van schadelijke gassen met twintig procent. Toch kon het vermogen toenemen naar 75 kW/102 pk en steeg het koppel met 3 Nm naar 148 newtonmeter.

Andere wijzigingen

Wat biedt de A3 modeljaar 2001 nog meer voor nieuws? We noemen: vijftraps tiptronic als optie op de 1.8 T (132 kW) en de 1.9 TDI (96 kW), een verbeterd onderstel, koplampen met helder glas en ellipsoïde techniek, een 'geretoucheerd' front met een gewijzigde grille en een andere voorbumper, een wat anders gemodelleerde achterklep, gewijzigde achterlichten, bescheiden aanpassingen in het interieur en een nieuwe serie velgen. Voor het eerst levert Audi een TDI-motor in combinatie met vierwielaandrijving, want de 1.9 TDI (96 kW) is er ook als quattro.
Half september staat de vernieuwde A3 - met een onveranderde prijs vanaf f 48.000 - bij de dealer. Zie je zo gauw het verschil met de oude niet, pak dan de tekening er eens bij. Daarop geeft Audi uitgebreid aan wat er allemaal vernieuwd is. Zoek de verschillen.

Alle gegevens en prijzen vindt u in CarBase Actueel.

Audi

PRIVATE LEASE Audi

INFO
Audi A1
Audi A1
Audi A1
€ 389
Stel samen ▸
Audi Q2
Audi Q2
Audi Q2
€ 455
Stel samen ▸
Audi A3
Audi A3
Audi A3
€ 479
Stel samen ▸
Audi Q3
Audi Q3
Audi Q3
€ 639
Stel samen ▸
Audi A4
Audi A4
Audi A4
€ 699
Stel samen ▸
Audi Q4
Audi Q4
Audi Q4
€ 749
Stel samen ▸
Audi A5
Audi A5
Audi A5
€ 825
Stel samen ▸
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
€ 1.002
Stel samen ▸
Audi TT
Audi TT
Audi TT
€ 1.013
Stel samen ▸
Audi A6
Audi A6
Audi A6
€ 1.040
Stel samen ▸
Audi A7
Audi A7
Audi A7
€ 1.150
Stel samen ▸
Audi Q7
Audi Q7
Audi Q7
€ 1.316
Stel samen ▸
Audi Q8
Audi Q8
Audi Q8
€ 1.441
Stel samen ▸
Audi A8
Audi A8
Audi A8
€ 1.686
Stel samen ▸
Audi R8
Audi R8
Audi R8
€ 3.436
Stel samen ▸
Audi in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A3 1.8 5V Turbo Ambition

    Audi A3 1.8 5V Turbo Ambition

    • 1998
    • 288.950 km

    € 1.400

    Audi A4 1.8 TFSI PRO-LINE AUTOM NAVI AIRCO LED LMV PDC

    Audi A4 1.8 TFSI PRO-LINE AUTOM NAVI AIRCO LED LMV PDC

    • 2012
    • 217.016 km

    € 11.900

    Audi SQ8 4.0 TFSI 507pk Quattro Pano S-stoelen Standkachel HuD B&O ACC 4-wielsturing

    Audi SQ8 4.0 TFSI 507pk Quattro Pano S-stoelen Standkachel HuD B&O ACC 4-wielsturing

    • 2020
    • 39.887 km

    € 149.900

Meer Audi occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi specificaties
  • Audi occasions
  • Audi video's
Advies en informatie
  • Audi tests
  • Audi gebruikersreviews
  • Audi index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer
Audi RS E-tron GT - Op de rollenbank

Audi RS E-tron GT - Op de rollenbank

114

Het gebeurt steeds vaker dat er aanmeldingen komen van eigenaren van elektrische auto’s die...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

    48
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    30
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal onze beste zijn’

    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal...

    142
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    9
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de Formule 1 in'

    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de...

    34
    • 2 mei 2022
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

    48
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    30
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal onze beste zijn’

    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal...

    142
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    9
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de Formule 1 in'

    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de...

    34
    • 2 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden