Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: Audi A2

5
Gereden: Audi A2
  • Nieuws
21 april 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
"Een auto voor trendsetters, geïnteresseerd in high-tech en progressief design, die naast de A3 komt." Zo moeten we volgens Audi de A2 zien. Waaruit we opmaken dat Audi's aluminium knuffel duurder wordt dan de gedoodverfde tegenhanger Mercedes A. Een kleine f 45.000, gokken we.
Goed twee jaar geleden (Frankfurt, september '97) verraste Audi met de toekomststudie Al2 voor een compacte, lichte en milieusparende auto. Opvallend met zijn lichtgewicht aluminium spaceframe constructie ASF, maar ook met de aparte vormgeving. Voor kenners niet echt nieuw, de zogenaamde Kamm-achtersteven van de Al2, genoemd naar de onderzoeker die deze aerodynamisch zeer gunstige vorm al voor de Tweede Wereldoorlog uitwerkte. Maar we hebben dit Kamm-principe zelden in productiemodellen gezien. Audi bouwde daarin ook nog een variabel in te richten interieur - een soort mini-ruimtewagen.

Net als bij de TT werd de Al2 studie fluks en zonder ingrijpende wijzigingen omgezet in een seriemodel, dat vanaf juni in Duitsland te koop is. In juli komt Nederland aan de beurt. Audi zal per jaar 60.000 A2's maken, wat ze zien als de doorbraak naar massaproductie voor hun Aluminium Space Frame, tot nu toe uniek voor de topper A8 die in veel kleiner aantal wordt gemaakt. Maar gevraagd of er nu snel andere modellen met ASF volgen stelt directeur marketing Georg Flandorfer ons teleur: "de volgend jaar komende nieuwe A4 heeft geen ASF, en ook niet de unieke 'service-module' van de A2".
Dat laatste is een inspectieluik dat eruitziet als een nep-grille. Hierachter kan olie gepeild en zonodig bijgevuld worden, alsmede het ruitensproeiwater. De motorkap van de A2 hoeft nooit door de eigenaar geopend te worden. Het schijnt dat progressieve lieden hun handen niet vuil wensen te maken aan regulier auto-onderhoud.

Teleurstellend kleurloos

De contouren beginnen zich af te tekenen van wat men wil met de A2. Het is een 'technologie-träger', een uitstalkast van Audi's nieuwste ideeën. Laat dus de hoop varen dat deze kleine van 3 meter 82 lang een nieuwe basis onder het gamma legt, zoals ooit de Audi 50, een luxe versie van de eerste VW Polo. Nadrukkelijk wijst Audi ook op het hoogwaardige interieur. Misschien mede om afstand te nemen van de Mercedes A, die menige teleurgestelde reactie opriep dat je niet op typische Mercedes superkwaliteit moet rekenen.
Meer dan de kleine Merc dient de A2 gezien te worden als een trendy artikel, een auto die iets wil uitdrukken en meer is dan domweg vervoer van A naar B. Dan denken wij meteen: daar hoort kleur en fleur bij, opvallen, een beetje durven. En is het ons een groot raadsel waarom de bekleding keus biedt uit grijs, grijs, grijs, of beige. Helemaal duister is ons wie het erdoor heeft gekregen dat eerst maar vier lakkleuren leverbaar zijn (later acht). Te weten: conservatief donkerblauw, laat-vooral-niemand-schrikken zilvergrijs, camouflage-donkergroen en als enige een béétje uitdagende tint loodmenie-oranje dat in fel zonlicht naar oudroze verkleurt.

Wel veiligheid, geen luxe

Het valt ons verder op dat de aardige vindingen om maximaal nut te halen uit interieurvariaties extra bijgekocht moeten worden. Dubbele bagagevloer, bergbox in de achterste voetenruimte, verlengd middenconsole - raadpleeg de optielijst. Evenzo voor het 'unieke' Open Sky System dubbele glasschuifdak. Op het arrogante af vinden we dat een bagage-afdekzeil niet standaard is; telt dan het voorbeeld van een Mercedes A ineens wel, waar je ook in de Classic-versie geen bagagezeil krijgt?
Overigens kent de A2 geen keus in Attraction/Ambition/Ambiente aankledingen zoals andere Audi's. Wat zit er dan wel in? Elektrische raam- en spiegelbediening (maar handbediende ramen achter), front- en zij-airbags, ESP stabiliteitsregeling en ABS op de remmen. Een hoofdairbag-gordijn langs de dakrand kan bijbesteld worden. Gelukkig zijn we geen designer bij Audi, anders stonden we met de plukken uitgerukt hoofdhaar in de handen. Uit nijd dat het thema 'aluminium' ook al bijgekocht moet worden. Alu randjes om de meters kon nog net, en een alu stripje onder de achterklep. Maar alu deurgreepjes en rand om de schakelpook niet, da's extra. Je moet blijkbaar met de deur open rijden, zodat ieder de 'ASF' emblemen op de deurstijlen kan zien.

Keurig maar niet feestelijk

Het is waar, de binnenafwerking is niets minder dan in grotere merkgenoten. De voorstoelen zijn ruim en zitten goed, het dashboard is een toonbeeld van praktische inrichting. Achterin kun je de langste benen kwijt, dankzij heel ver uitgediepte vloerkuipen. Maar ook door een hoge zit, met als vrijwel onvermijdelijk nadeel een zeker niet bijzondere hoofdruimte. Dan hadden we niet eens zo'n Open Sky schuifdak dat nog wat ruimte wegneemt, we vonden geen testauto waar het in zat.
We konden wel kiezen uit alle motorversies: 1,4-liter benzine of diesel. De eerste, bekend uit de VW Polo en gezegend met 75 pk, biedt een redelijk prestatiepeil maar kon meer trekkracht bij laag toerental gebruiken. Daaraan heeft de driecilinder diesel met hetzelfde vermogen niet het allerminste gebrek. Het is een knorretje, dat je zeker bij het optrekken goed hoort, afgezien daarvan zouden we de pompverstuiver-diesel onze huizenhoge favoriet noemen. Ware het niet dat dieselrijden in het oog van de Nederlandse overheid zo goed als misdadig is, zodat er zware geldboetes op staan.
Volgend jaar komt een 3L-versie, met dezelfde technische trukendoos als de VW Lupo 3L. Eind 2001 schijnt ook een 100 pk benzine-1.4 te komen, eveneens geleend uit de Polo. Maar daar leken Audi-officials bij de presentatie liefst niet over te praten. Voor sterke motoren of Quattro vierwielaandrijving verwijzen ze naar de A3.

Hobbyisme

Wij zijn niet overtuigd. Met het rijden van de A2 is niets mis, daarover later meer. Ook over de bijzondere grapjes in het interieur. Nu houden we het erop dat Audi wel erg thematisch te werk ging bij de A2 presentatie. Milieuvriendelijk door laag verbruik (voortkomend uit lichte bouw en super-stroomlijn), en compacte bouw (al is een Mercedes A 25 cm korter). Modieuze high-tech met het aluminium chassis, het inspectieluik in de neus.
Daarop ligt zoveel nadruk dat een opgaaf van de standaard uitrusting kennelijk niet ter zake doende wordt geacht. Ongeveer zoals Rolls-Royce het altijd indiscreet vond om iets te zeggen over motorvermogen. De A2 is voor trendgevoelige yuppen, of hoe ze in modern jargon ook mogen heten. Die een Audi A3 burgerlijk vinden, en een VW Golf te gewoon om zelfs maar te noemen.
Dan zien wij het als een cruciale fout dat echt leuke dingen voor de A2 in de extra-lijst staan, en dat echt progressieve binnen- en buitenkleuren vooralsnog ontbreken. Audi knuffelt zijn aluminium-technologie, zoals een kind dat geen essentieel verschil ziet tussen zijn pluchen konijn en een echt levend huisdier. Of de A2 in het echte leven een trendsetter is vragen wij ons af.

Audi

PRIVATE LEASE Audi

INFO
Audi A1
Audi A1
Audi A1
€ 389
Stel samen ▸
Audi Q2
Audi Q2
Audi Q2
€ 455
Stel samen ▸
Audi A3
Audi A3
Audi A3
€ 479
Stel samen ▸
Audi Q3
Audi Q3
Audi Q3
€ 639
Stel samen ▸
Audi A4
Audi A4
Audi A4
€ 699
Stel samen ▸
Audi Q4
Audi Q4
Audi Q4
€ 749
Stel samen ▸
Audi A5
Audi A5
Audi A5
€ 825
Stel samen ▸
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
€ 1.002
Stel samen ▸
Audi TT
Audi TT
Audi TT
€ 1.013
Stel samen ▸
Audi A6
Audi A6
Audi A6
€ 1.040
Stel samen ▸
Audi A7
Audi A7
Audi A7
€ 1.150
Stel samen ▸
Audi Q7
Audi Q7
Audi Q7
€ 1.316
Stel samen ▸
Audi Q8
Audi Q8
Audi Q8
€ 1.441
Stel samen ▸
Audi A8
Audi A8
Audi A8
€ 1.686
Stel samen ▸
Audi R8
Audi R8
Audi R8
€ 3.436
Stel samen ▸
Audi in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A4 2.0 TFSI quattro Pro Line | Leder | Climate | Cruise | Navi | LMV | PDC | Trekhaak

    Audi A4 2.0 TFSI quattro Pro Line | Leder | Climate | Cruise | Navi | LMV | PDC | Trekhaak

    • 2006
    • 188.914 km

    € 6.945

    Audi Q5 2.0 TDI Quattro S-tronic Pro Line S | NL-Auto | 3X S-Line | 19 inch Velgen | Getint Glas | Xenon-LED | S Sportstoelen | Navigatie |

    Audi Q5 2.0 TDI Quattro S-tronic Pro Line S | NL-Auto | 3X S-Line | 19 inch Velgen | Getint Glas | Xenon-LED | S Sportstoelen | Navigatie |

    • 2014
    • 164.195 km

    € 22.900

    Audi A1 Sportback 1.4 TFSI Sport S-Line /LED/NAVI/STOELVERW./BLUETOOTH/PDC!

    Audi A1 Sportback 1.4 TFSI Sport S-Line /LED/NAVI/STOELVERW./BLUETOOTH/PDC!

    • 2016
    • 77.364 km

    € 17.950

Meer Audi occasions

Lezersreacties (5) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi specificaties
  • Audi occasions
  • Audi video's
Advies en informatie
  • Audi tests
  • Audi gebruikersreviews
  • Audi index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer
Audi RS E-tron GT - Op de rollenbank

Audi RS E-tron GT - Op de rollenbank

114

Het gebeurt steeds vaker dat er aanmeldingen komen van eigenaren van elektrische auto’s die...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

    48
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    30
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal onze beste zijn’

    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal...

    142
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    9
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de Formule 1 in'

    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de...

    34
    • 2 mei 2022
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

    48
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    30
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal onze beste zijn’

    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal...

    142
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    9
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de Formule 1 in'

    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de...

    34
    • 2 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden