AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Alfa Mito QV
76
De auto is nog niets eens officieel aan het publiek getoond, maar tijdens de introductie van Fiats nieuwe Mutiair-motoren konden we al op pad met de Alfa Mito Quadrifoglio Verde.
Officieel trekt Alfa het doek pas op de IAA van de snelste Mito af, maar de Italianen waren bereid ons vast een blokje om te sturen met een prototype van de Mito QV. De logo's van het klaviertje vier zaten er nog niet eens op de koets. We mochten los op Alfa's eigen testcircuit Balocco nabij Milaan. De twee belangrijkste zaken van de QV zijn de gloednieuwe 1.4 turbomotor met maar liefst 170 pk en het dynamische onderstel. Het DNA-systeem heeft nu ook invloed op de hardheid van de dempers, iets wat bij andere Mito's niet het geval is. Daarnaast beschikt de QV over een nieuwe handgeschakelde zesbak.
Al snel blijkt dat de snelle Mito zich prima thuisvoelt op het circuit. De bochtsnelheid ligt relatief hoog en het dynamische onderstel geeft je meer het gevoel dat jij de auto bestuurt en niet andersom. Uiteraard heeft ook de QV de beschikking over het elektronische spersysteem genaamd Q2, dat voorkomt dat je bij uitaccelereren met spinnende wielen naar de buitenkant van de bocht glijdt. De krachtige motor is een grote verbetering ten opzichte van de oude T-Jets, die relatief veel last hadden van turbotraagheid. Een heikel punt blijft de elektronische besturing, die onvoldoende communiceert. Op dit vlak kan de Alfa nog niet op tegen de geijkte concurrent Cooper S. Een groot voordeel van de Mito is evenwel dat hij met z'n CO2-uitstoot van 139 gram per kilometer in de 20 procent bijtellingklasse valt, iets wat de Mini met de Cooper S niet lukt.
Al snel blijkt dat de snelle Mito zich prima thuisvoelt op het circuit. De bochtsnelheid ligt relatief hoog en het dynamische onderstel geeft je meer het gevoel dat jij de auto bestuurt en niet andersom. Uiteraard heeft ook de QV de beschikking over het elektronische spersysteem genaamd Q2, dat voorkomt dat je bij uitaccelereren met spinnende wielen naar de buitenkant van de bocht glijdt. De krachtige motor is een grote verbetering ten opzichte van de oude T-Jets, die relatief veel last hadden van turbotraagheid. Een heikel punt blijft de elektronische besturing, die onvoldoende communiceert. Op dit vlak kan de Alfa nog niet op tegen de geijkte concurrent Cooper S. Een groot voordeel van de Mito is evenwel dat hij met z'n CO2-uitstoot van 139 gram per kilometer in de 20 procent bijtellingklasse valt, iets wat de Mini met de Cooper S niet lukt.
Lees de volledige rij-impressie in AutoWeek 38, die woensdag 16 september verschijnt.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Autotest
Je wilt een Alfa Romeo Mito, houd hier rekening mee
Alfa Romeo Mito 1.3 JTD – 2011 – 416.617 km - Klokje rond
Achtergrond
Forever young: met deze moderne auto’s zonder opvolger blijf je altijd bij de tijd
Praktijkverbruik
Praktijkverbruik Alfa Mito: is tijdloze occasion ook zuinig?
Nieuws