AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Gereden: Abarth 695 Biposto

Abarth 695 Biposto
Abarth 695 Biposto
Abarth 695 Biposto
Abarth 695 Biposto
Abarth 695 Biposto
Abarth 695 Biposto
Abarth 695 Biposto
Sinds de revival van de naam Abarth zo'n 8 jaar geleden heeft Fiat ons overspoeld met special editions van met de name de Abarth 500. Wij rijden vandaag in het meest extreme bommetje tot nu toe: de 695 Abarth Biposto.

De jongste versie van de Abarth 500 is zó extreem dat je je afvraagt of je er wel de openbare weg mee op mag. Maar de Biposto 695 is weldegelijk street legal. De auto haalt 190 pk uit zijn 1.4 turbo, en dat voor maar 997 kg. Hij heeft een grote intercooler achter de voorbumper, een Akrapovic-uitlaatsysteem, instelbare schokdempers en optionele racekuipen met vierpuntsgordels. Wil je als koper nog verder gaan dan kan je voor veel extra geld een dogring racebak erbij kopen. Maar de achterbank, airco, radio en xenonlampen zijn verdwenen om gewicht te besparen. Op het circuit betalen deze zaken zich uit, maar wat vooral opvalt is de balans van de auto. Abarth heeft geen half werk gemaakt van het onderstel, dat allerminst is afgesteld op veilig onderstuur. Een beetje liften en de kont beweegt fors, plotseling liften en je moet extreem rap reageren om te voorkomen dat je achterstevoren staat. Nou ja in theorie, want het ESP kan niet volledig uit. Maar dat gedrag in combinatie met de korte wielbasis en de bijzondere versnellingbak (die je in theorie zonder koppelingpedaal kunt bedienen, al verkort dat de levensduur) maakt dit tot de meest wilde hothatch van het moment als het gaat om puurheid van rijden. Als je hem doorhebt is het een heerlijke worstelauto die lef beloont met snellere tijden. Maar dat alles komt niet zomaar: de vanafprijs is een krappe 50.000 euro en dan moet het aankleden nog beginnen...

Lees de volledige rij-impressie in AutoWeek 51/52 die woensdag 17 december verschijnt.

Lezersreacties (62)

Reageren