'General Motors ziet voorlopig af van ontwikkeling waterstofauto's'
De eerste stopt er (even) mee
General Motors (GM) zal voorlopig afzien van de ontwikkeling van een waterstofauto voor de consument, heeft duurzaamheidstopman Dane Parker donderdagavond gezegd tijdens de bespreking van het duurzaamheidsrapport van het bedrijf, aldus een journalist van CNBC.
Volgens Parker heeft GM niet de financiële middelen om zowel waterstofauto's als elektrische voertuigen voor de consumentenmarkt te ontwikkelen. Het Amerikaanse concern staat op het punt een nieuwe generatie elektrische modellen te presenteren, waaronder de Cadillac Lyric en een nieuwe Hummer. Tevens moet een volledig elektrische pick-up truck verschijnen.
De ontwikkeling van waterstoftechnologie en brandstofcelunits wordt overigens niet helemaal gestaakt, maar wordt op een laag pitje gezet. GM verwacht dat de techniek toegepast kan worden in militaire voertuigen, bedrijfswagens en vrachtauto's.
Concurrenten als Hyundai en Toyota houden zich wel actief bezig met de ontwikkeling van waterstofauto's en hebben deze dan ook al een aantal jaar in het aanbod. BMW heeft toegezegd voor het einde van het decennium met een waterstofauto te komen.
General Motors heeft een lange geschiedenis van waterstofauto's. De Electrovan uit 1966 van de openingsfoto geldt zelfs als de eerste straatauto op waterstof, al bleef het bij een enkel exemplaar. Later zagen we onder meer een Hydrogen-serie op basis van de eerste generatie Opel Zafira, maar tot een echte productieauto is het nooit gekomen.
Lees ook

Designreview Renault Austral: ‘bewust generieker en conservatiever dan de Megane E-tech’

Praktijkervaring Hyundai i10: Dit vinden eigenaren van hun auto

Xpeng P7: Eerste Kennismaking

25 jaar Opel Astra G: de laatste verkoopknaller

Tesla in maart populairste merk van Nederland

Met de eerste Mercedes SLK kun je betaalbaar roadster rijden
Lezersreacties (54) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.