General Motors verliest klanten verdwenen merken

Bob Lutz bij Pontiac Solstice | Foto: ANP/EPA
De klanten in Amerika van de merken die verdwenen na het bijna-faillissement van General Motors, kiezen massaal voor niet GM-producten.

Tijdens de kredietcrisis ging General Motors bijna kopje onder. Tijdens de herstructurering van het bedrijf, werd afscheid genomen van Pontiac, Saturn, Hummer en Saab. Die laatste bestaat onder de vleugels van het Nederlandse Spyker. In Amerika zijn er meer dan drie miljoen mensen die met een auto van één van de verdwenen merken rijden.

Uit een onderzoek van de Amerikaanse krant Wall Street Journal blijkt dat zeventig procent van de mensen die dit jaar een Pontiac heeft ingeruild, kiest voor een merk dat niet uit de GM-stal komt. Bij Saturn is dat 71 procent. Concurrent Ford doet het overigens niet veel beter. Daar haakt 65 procent van de Mercury-kopers af en koopt geen ander Ford-product terug voor hun verdwenen merk. In januari leek het even wat beter te gaan, toen eigenaren van een verdwenen merk bij GM duizend dollar extra inruil kregen wanneer ze kozen voor een ander GM-merk. Toen ging 57 procent van de Pontiac-eigenaren overstag voor een ander GM-product.

In het geval van Saturn kiest 23 procent van de kopers die bij GM binnenboord blijft voor een Chevrolet. Maar het grootste deel gaat dus naar de concurrentie. Zo slepen Toyota, Honda en Ford 35 procent van de Saturn-kopers naar binnen.

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.