Gefacelifte Porsche 911 in verschillende gedaantes onderweg
Coupé en cabrio op de Nordschleife en in de sneeuw
Porsche werkt achter de schermen aan een facelift voor de Porsche 911 van de 992-generatie. Eerder had onze spionagefotograaf de opgefriste 911 Turbo al voor zijn lens, nu zijn de coupé en cabriolet ook als Carrera te zien. De wijzigingen lijken niet wereldschokkend.
'Behoudend' is een woord dat perfect bij de 911 past. Dat geldt niet alleen voor de veranderingen tussen de generaties onderling, maar ook voor de facelifts. Alleen de 996 vormt daar eigenlijk voor beide gevallen een uitzondering op. Voor de opfrisbeurt van de 992 lijkt Porsche de scalpel slechts beperkt ter hand te nemen, al zijn de veranderingen aan de 'reguliere' varianten op het oog groter dan bij de Turbo. Net als bij de Turbo krijgt de neus grotere luchtinlaten met horizontale en verticale spijlen. De dagrijverlichting verhuist van de bovenkant van de luchtinlaten naar de zijkanten, al is nog niet bekend hoe die eruit komen te zien. De uitstulpingen die er nu zitten verhullen dat nog. Vermoedelijk komen ze er verticaal naast te staan.

Porsche 911 facelift
Waar het prototype van de gefacelifte Turbo aan de achterkant nauwelijks verschilde van het huidige model, heeft de Carrera juist een compleet nieuwe achterbumper. De kentekenplaat zit boven twee centraal geplaatste uitlaten die nog wel iets uit elkaar staan. De achterbumper is nog deels ingepakt, maar de uitstroomopeningen aan weerszijden en de diffuser lijken ook anders vormgegeven te zijn dan voorheen. Bij de pre-facelift zit de kentekenplaat overigens ook al hoger als je kiest voor het SportDesign-pakket. Of de gespotte 911's daar ook mee uitgerust zijn, of dit de standaardtrim is, zal bij de onthulling moeten blijken. In ieder geval hebben alle gespotte prototypes dezelfde achterbumper.
Interessanter dan het uiterlijk is wat Porsche in petto heeft voor de aandrijflijnen. Het zou goed kunnen dat de 911 voor het eerst als hybride op de markt komt, ook gaan er geruchten over een variant met atmosferische krachtbron onder de GT3. Dat is allemaal echter onbevestigd door Porsche. Verwacht hoe dan ook weer een hele waaier aan 911-varianten. Meer dan ooit zelfs, want er staat immers ook een offroadversie van de Elfer op de planning.