Gefacelifte Mercedes-AMG GT 4-Door heeft prijs, met overzicht
Orde in de chaos
Alsof de naam ‘4-Door’ voor een vijfdeursmodel al niet verwarrend genoeg is, lijkt Mercedes de laatste jaren kosten noch moeiten te sparen om ons op het verkeerde been te zetten als het gaat om de Mercedes-AMG GT 4-Door. Dat was gelukt, maar we herpakken ons met een hernieuwd overzicht én de prijzen van de opnieuw gefacelifte versies.
Eerst even het echte nieuws: de vernieuwde Mercedes-AMG GT 4-Door is er vooralsnog in drie versies. De achterwielaangedreven Mercedes-AMG GT 43 lijkt te zijn verdwenen, dus is er nu keuze uit de Mercedes-AMG GT 43 4Matic+ (zescilinder, 367 pk), de Mercedes-AMG GT 54 4Matic+ (zescilinder, 435 pk) en de Mercedes-AMG GT 63S E Performance (lange naam, achtcilinder, plug-in hybride, 843 pk). Die drie versies kosten volgens diezelfde configurator respectievelijk €151.895, €174.526 en €246.925, waarmee ze net als een volkorenbrood bij de bakker om de hoek aanzienlijk duurder zijn dan een paar maanden geleden.
Daarmee zijn we er echter nog niet. We grijpen deze gelegenheid namelijk graag aan om weer eens wat orde te scheppen in de historie van de AMG GT, die door een combinatie van allerlei motoruitvoeringen en meerdere facelifts – die dan weer voor de ene en dan weer voor de andere versie golden – bepaald niet overzichtelijk is. Daar gaan we.
Overzicht modellen en facelifts Mercedes-AMG GT 4-door
De Mercedes-AMG GT 4-Door werd in 2018 gepresenteerd als het vijfdeursbroertje – ja echt – van de driedeurs AMG GT, die inmiddels is opgevolgd door een geheel nieuw, op de SL gebaseerd model. Hij was er vanaf het begin als 43, 53, 63 en 63 S, maar laatstgenoemde was nog niet die machtige plug-in die we vandaag de dag kennen.
In de zomer van 2021 volgde er een kleine update, die nauwelijks uiterlijk nieuws bracht en vooral op de versies met zescilinder van toepassing leek. In september 2021 leerden we waarom: de überdikke Mercedes-AMG GT 4-Door 63S E Performance verscheen en kreeg een voorbumper die net als die van de faceliftversies net even anders was dan voorheen. Het gevolg laat zich raden: de reguliere 63 en 63 S, dus die zónder stekker, kregen in maart 2022 datzelfde front.
Dit jaar was het opnieuw raak. Net als twee jaar geleden kregen de zespitters als eerste te maken met een facelift, die ditmaal wat meer cosmetische updates bracht dan eerst. Die facelift blijkt nu ook voor de V8-versies te gelden, wat in ons land betekent dat hij van toepassing is op de E Performance. De terugkeer van de reguliere 63 S werd vorig jaar weliswaar aangekondigd, maar die versie is nu kennelijk alweer van de baan.
Bij die laatste facelift is het opvallendste nieuws dat er onder de grille een dikke, donkere ‘sleuf’ is aangebracht, die de grille optisch nog wat verder naar beneden doortrekt. De voorbumper is wat strakker en krijgt links en rechts verticale koelopeningen. Althans… dat geldt voor de V8-versies. De 43 en 53 hebben standaard het ‘oude’ front, maar zijn tegen bijbetaling van €3.509 verkrijgbaar met de ‘sleuf-bumper’ door middel van wat Mercedes het ‘V8 Stylingpakket exterieur’ noemt.
Voor de duidelijkheid: boven de AMG GT zónder, onder de versie mét 'V8-styling'. Die sleuf onder de grille is nieuw, net als de rest van de voorbumper.
Eerder leek het er nog op dat de nieuwe, strakkere voorbumper juist voor de zescilinders was. Dat is dus alleen met dat optiepakket het geval. De Mercedes-AMG GT 63S E Performance 4-Door – we schrijven het graag uit omdat het zo lekker bekt – heeft dit front standaard. Snapt u het nog? Mooi!