Geen SUV Coupé maar een echte coupé! Deze fraaie occasions kosten minder dan €10.000

Duits en Frans

BMW 3-serie coupé occasion

Coupés zijn wonderlijke automobielen: je krijgt minder - portieren, binnenruimte - maar moet er meer voor betalen. Dat extra betalen zit hem vooral in het fraaie uiterlijk en het exclusievere karakter. Dat laatste drijft je al snel in de Duitse hoek. Twee geportretteerde vertegenwoordigers zagen inderdaad bij onze Oosterburen het levenslicht. De derde komt uit het zuiden, uit Frankrijk. En uiteraard hebben we het hier over een echte coupé en niet de momenteel zo populaire 'SUV Coupé'. 

BMW 3-serie coupé occasion

BMW 325i Coupé High Executive - 2007 - 209.944 kilometer - €9.990

Volgend jaar bestaat de BMW 3-serie een halve eeuw. In 1975 werd afgetrapt met een tweedeurs sedan. Pas bij de E30-generatie kwamen er carrosserievarianten bij (vierdeurs, Touring, cabriolet). Langzamerhand verschoof het accent van twee- naar vierdeurs, waarbij de tweedeurs vanaf de E36 tot coupé werd gebombardeerd. Kijken we naar deze BMW 325i, dan zien we dat deze E92 inderdaad een coupé van het zuiverste water is. Krachtige, gedrongen lijnen, waarbij de turbineachtige 19”-Vossenvelgen al bij stilstand snelheid uitstralen. Smullen! Dat is het ook onder de motorkap, want daar bromt de fameuze 2.5-zescilinder lijnmotor die in de origineel Nederlandse 72-XD-HJ gekoppeld zit aan een strak schakelende zesbak. De lage zitpositie en de achterwielaandrijving zijn andere lekkernijen die de Beier zijn eigen, unieke karakter geeft. Bij lage snelheden gaat het sturen relatief zwaar. Komt de gang er goed in, dan is het stuurgevoel heerlijk direct en communicatief. Overhellen in bochten doet hij nauwelijks, deze occasion is goed in balans. Het onderstel heeft weliswaar een sportieve inslag, maar is nog altijd comfortabel genoeg.

BMW 3-serie coupé occasion

Voorin kom je weinig tekort, zowel qua ruimte als qua luxevoorzieningen in deze High Executive, met onder meer elektrisch verstelbare sportstoelen met geheugen. Achterin gaat het er uiteraard veel krapper aan toe, zowel voor benen als voor hoofden. Alarm, xenonverlichting, cruise- en climatecontrol (waarbij een en ander wordt aangestuurd via de bekende iDrive-controller), regen- en parkeersensoren … zelfs een trekhaak (geremd trekvermogen 1.600 kilo) zit erop, maar dat doet toch een beetje afbreuk aan de dynamische uitstraling van deze Dreier. Net als de slechts 3 maanden durende ‘huisgarantie’, want we hebben het tenslotte toch over een auto van tien mille. Die echter wel de oudste is én de hoogste kilometerstand van dit trio heeft. Dat is de prijs die je betaalt voor deze op-en-top liefhebbersauto.

BMW 3-serie coupé occasion

Signalement

Merk BMW 
Type 325i Coupé High Executive 
Bouwjaar april 2007
Kilometerstand 209.944
Vraagprijs €9.990
Waar te koop? Autobedrijf Weldam B.V., Wierden

Technische gegevens

Motor 6-cil. in lijn, 2.497 cc
Max. vermogen 160 kW/218 pk bij 6.500 tpm 
Max. koppel 250 Nm bij 2.750 tpm
Leeggewicht 1.395 kilo
Bagageruimte 440 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 1.600 kilo
Gem. verbruik 1 : 11,9
0-100 km/h 6,9 s 
Topsnelheid 247 km/h

 

Mercedes-Benz CLC-klasse

Mercedes-Benz CLC 160 BlueEfficiency Business Class Sport - 2010 - 169.147 kilometer - €8.250

Om zoveel mogelijk niches te vullen, heeft Mercedes-Benz in de loop der tijden diverse modellen uitgebracht die inmiddels in de vergetelheid zijn geraakt. Kent je bijvoorbeeld de X-klasse nog (pick-up op Nissan Navara-basis) of de R-klasse, een soort rijdende salon? Ook de CLC was een kort leven beschoren. Het was de opvolger van de C-klasse Sportcoupé (3-serie Compact concurrent) en zat meer in het vaarwater van de 1-serie. De CLC was hier enkel tussen 2008 en 2011 leverbaar, waardoor het occasionaanbod bescheiden is. De echte concurrent van de 3-serie Coupé was de C-klasse Coupé die in 2011 op de markt kwam. De CLC was met verschillende benzine- en dieselmotoren verkrijgbaar, tot aan potente V6’en toe, maar omdat Das Haus meer op comfort is geënt dan aan Freude am Fahren, zoeken wij het bescheidener. Deze Mercedes-Benz CLC heeft weliswaar slechts een 129-pk viercilinder aan boord, maar is dan ook een stukje goedkoper, veel jonger, heeft 40.000 kilometer minder gereden en gaat weg met een jaar garantie. Wel is het een auto met tegenstellingen: enerzijds ‘Sport’ genoemd en met een AMG-schildje achterop, anderzijds aangeduid als Business Class en BlueEfficiency. Enfin.

 

 

Mercedes-Benz CLC-klasse

 

Sportief is de lage zit op stoelen die wat korte zittingen hebben. Eveneens sportief-zwaar gaan schakeling van de zesbak en besturing: je krijgt voldoende feedback. Dan het rijden. De CLC valt gretig bochten aan. Hij gaat enthousiast met zijn neus in de richting van de binnenkant en heeft geen last van onderstuur. Nu is het een achterwielaandrijver, maar de 1.6 is - ondanks zijn mechanische compressor - te zwak om de achterkant aan het uitwaaieren te krijgen. Daarnaast ligt de CLC zó goed op de weg, dat hij door de overvloed aan grip geen gekke dingen doet. Met andere woorden: het onderstel kan veel meer vermogen aan - een krachtiger versie biedt uiteindelijk meer cohesie, lijkt ons. Het dashboard bevat klokken met ‘vallende’ naalden in ruststand en is uit goede materialen opgebouwd. Voorin heb je voldoende ruimte, achterin kom je al snel met je hoofd tegen het dak. Lederen bekleding en een navigatiesysteem zijn aanwezig op de 23-NXF-6, die eveneens origineel Nederlands is. 

Mercedes-Benz CLC-klasse

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Type CLC 160 BlueEfficiency Business Class Sport
Bouwjaar december 2010
Kilometerstand 169.147
Vraagprijs €8.250
Waar te koop? Garage Zaat, Nijmegen

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.597 cc, mechanische compressor
Max. vermogen 95 kW/129 pk bij 5.000 tpm 
Max. koppel 220 Nm bij 2.500 tpm
Leeggewicht 1.370 kilo
Bagageruimte 310 l/1.100 l
Max. aanhanger geremd n.v.t.
Gem. verbruik 1 : 14,1
0-100 km/h 11,2 s 
Topsnelheid 210 km/h

Renault Laguna Coupé

Renault Laguna Coupé 2.0 16V T 170 Dynamique  - 2009 - 144.968 kilometer - €9.900

De Renault Laguna is ook een verhaal apart. Generatie I was beslist niet verkeerd, generatie II een ramp, zodat generatie III die weer verregaand foutloos was het tij niet meer kon keren. Jammer, want van die derde generatie werd tevens een erg fraaie coupé uitgebracht. Wat te denken van bijvoorbeeld deze Renault Laguna? Het is weliswaar de instapper, maar de combinatie grijsmetallic lak/beige leren bekleding geeft hem een stijlvol voorkomen. De automaat, standaard op de 170-pk versie. maakt er meer een GT dan een sportieveling van. Ook deze occasion is origineel Nederlands, zit qua leeftijd en vermogen tussen de 3 en de CLC in, is nagenoeg even duur als de eerste, maar heeft de laagste kilometerstand. Wat betreft voorzieningen biedt hij minstens evenveel als beide Duitsers samen (onder meer elektrisch verstel- en verwarmbare voorstoelen, automatisch inklapbare buitenspiegels, xenonverlichting, licht-, regen- en parkeersensoren, navigatiesysteem en cruise- en climatecontrol), maar over garantie dan weer geen woord. Jammer. Wel is 32.500 kilometer geleden de distributieriem vervangen.

Renault Laguna Coupé

De automaat - die trouwens ook handmatig te bedienen is - neemt wat kracht van de geblazen tweeliter weg, waardoor de Laguna Coupé eerder vlot dan bloedsnel aanvoelt. De zit achter het stuur sluit daarbij aan: niet te racy, wel sportief. De rijeigenschappen idem dito: geen plankharde bochtenridder, maar een prettige reiswagen waarbij comfort zeker niet uit het oog is verloren. Wie meer spektakel zoekt, kan kiezen voor een krachtiger versie (tot aan een 3.5-V6 van 240 pk toe) al dan niet voorzien van het optionele 4Control; Renaults systeem van vierwielbesturing. Dat maakt de auto echt scherp!   

Renault Laguna Coupé

Voorin zit je uitstekend en kijk je uit op een van de reguliere Laguna afgeleid dashboard dat opgebouwd is uit mooie, prettig aanvoelende materialen. Achterin is het een echte coupé: langere personen hebben er weinig te zoeken, want hoofden en benen komen al snel in de knel. 

Signalement

Merk Renault
Type Laguna Coupé 2.0 16V T 170 Dynamique
Bouwjaar mei 2009 
Kilometerstand 144.968
Vraagprijs €9.900
Waar te koop? Autobedrijf Verhoek B.V., Kockengen

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.997 cc, turbo
Max. vermogen 125 kW/170 pk bij 5.000 tpm 
Max. koppel 270 Nm bij 3.250 tpm
Leeggewicht 1.455 kilo
Bagageruimte 423 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 1.300 kilo
Gem. verbruik 1 : 11,4
0-100 km/h 9,2 s 
Topsnelheid 220 km/h

Welke middenklasse-coupé spreekt jou het meest aan?

Met zijn zes-in-lijn en achterwielaandrijving is de BMW 325i Coupé een ‘klassieke’ occasion die begeerte oproept. Dat houdt hem aan de prijs, want hij is duidelijk het meest ervaren. Wij zouden zeggen: koop je deze, houd hem dan ook mooi, want met allerhande optische tuning kan zo’n fraaie coupé al snel fout worden. De CLC 160 en in mindere mate de Laguna Coupé 2.0 T zullen daar minder last van hebben. De CLC omdat hij in feite om een sterkere krachtbron schreeuwt, de Laguna omdat hij minder uitnodigt tot ‘verfraaiing’, omdat deze vierwieler standaard al mooi genoeg is. Wat zou jouw keuze zijn? Of toch liever bijvoorbeeld een A5 of C70? Laat het ons weten!  

Lezersreacties (61)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.