'Geen diesel en stationcar voor Lexus IS'

Lexus IS 300h prototype
Lexus IS 300h prototypeLexus IS 300h prototypeLexus IS 300h prototypeLexus IS 300h prototypeIS 200 SportCrossLexus LF-CC
Er komt geen dieselmotor voor de komende Lexus IS, en ook een stationcar staat niet op de planning. Dat wist de hoofdengineer van de nieuwe Japanse sedan ons te vertellen toen wij in de Verenigde Staten mochten rijden met het prototype.

"Het loont voor ons niet de moeite om een dieselmotor te ontwikkelen voor de komende generatie van de IS. We richten onze pijlen voornamelijk op de 300h, die met zijn hybride aandrijving beter past bij onze filosofie over zuinig en schoon rijden", verklaart chief engineer Junichi Furuyama wanneer we hem vragen naar een opvolger voor de huidige IS 200d en 220d. "We verwachten dan ook dat de Lexus-kopers die tot op heden tevreden hebben gereden in een IS met dieselmotor, heel graag zullen overstappen naar de nieuwe IS 300h. Zeker wanneer je de auto's vergelijkt op het gebied van souplesse en rij- en geluidscomfort, dan wordt de hybride veel prettiger."

Wij hebben zelf al kunnen ervaren dat de komende IS 300h inderdaad een behoorlijk aangename aandrijflijn heeft, al verdwijnt met de diesel ook de mogelijkheid om een Lexus IS met handgeschakelde transmissie voor je deur te zetten. De 300h heeft immers een CVT-automaat. De kans is overigens groot dat de 300h het overgrote deel van de leaserijders in Nederland tevreden zal stellen, want volgens Lexus krijgt de auto een CO2-uitstoot van 'minder dan honderd gram per kilometer', en dat maakt hem in ieder geval goed voor twintig procent fiscale bijtelling.

Stationcar

Diesels zijn populair in ons land, en dat geldt al net zo voor stationcars. Maar ook op dat gebied moet Furuyama ons teleurstellen, want vooralsnog plant Lexus geen stationwagonversie van de nieuwe IS. "Die zou naar alle waarschijnlijkheid alleen in Europa echt populair worden, en internationaal gezien is die markt voor ons simpelweg te klein." Naar een nieuwe variant van de IS SportCross zoals die van de eerste generatie wel bestond (zie foto 6) kunnen we vooralsnog dus fluiten.

Op de autoshow van Los Angeles toonde Lexus trouwens ook nog de LF-CC Concept Car (foto 7), feitelijk een studiemodel voor een coupé op basis van de komende IS. Komt die er dan wel, meneer Furuyama? "Zo'n driedeurs carrosserievariant vormt voor ons in ieder geval een beter verdienmodel dan een diesel of stationcar, dus we zijn serieus aan het onderzoeken of er een markt is voor die auto." Natuurlijk rijst dan de vraag of we dan ook een IS cabriolet kunnen verwachten, maar ook daarop kregen we vooral ontkennende blikken...

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.