'Geen 14 procent bijtelling meer in 2016'
De NOS meldt dat de bijtellingscategorie van 14 procent vanaf 1 januari 2016 verdwijnt. De fiscale stimulans voor auto's met een lage CO2-uitstoot wordt namelijk versoberd, aldus de omroep. De precieze inhoud van de plannen wordt op dinsdag 16 september bekendgemaakt.
De overheid schaft de categorie van 14 procent bijtelling af, omdat deze een te groot deel van de totale leasemarkt beslaat. Er worden weinig auto's met hogere bijtelling meer geregistreerd als leaseauto, waardoor de overheid veel belastinggeld misloopt. Volgens de NOS zou dat sinds 2007 inmiddels zo'n 5 miljard euro zijn.
Daar komt nog bij dat de categorie van 14 procent bijtelling vooral ook in het leven werd geroepen als stimulans om auto's met een laag verbruik te leasen. Het praktijkverbruik van de betreffende auto's blijkt echter een stuk minder laag dan de testcyclus voorspiegelt, waardoor het positieve milieu-effect van het kostbare belastingbeleid minder is dan bedoeld.
Wat we inmiddels weten
Kort samengevat kunnen we het volgende opmaken uit het autobelastingnieuws dat de NOS tot nu toe heeft gepubliceerd:
- De verschillende tarieven van bijtelling lijken plaats te gaan maken voor één algemeen tarief, mogelijk met een uitzondering voor elektrische auto's. De hoogte van dat algemene tarief zal tussen de 20 en 25 procent liggen.
- De bpm zal minder 'schuin' lopen met een hoger basistarief voor zuinige auto's. Dat kan bijvoorbeeld als volgt: voor elke auto geldt een basisbedrag van 1.500 euro aan bpm, plus een bedrag X aan CO2-heffing. Zo voorkom je dat er tienduizenden A-segmenters in de markt worden gezet zonder dat er bpm over is betaald. Dat kost de overheid nu miljoenen en levert miljoenen op als het stopt. Deze auto's worden immers daadwerkelijk veel verkocht.
- Dat de mrb gedifferentieerd wordt op basis van CO2 is nog onzeker, al circuleert het plan al jaren. Het zou een forse stap zijn, omdat je een bepaalde groep automobilisten met onvermoede, hoge kosten opzadelt. Iets wat met bpm-heffing op nieuwe auto's niet het geval is. Bovag en RAI zouden het graag zien omdat dit de mogelijkheid biedt de bpm volledig te schrappen. Maar daar is in het uitgelekte stuk duidelijk geen sprake van. Tot het tegendeel bewezen is, denken we daarom dat de mrb niet verandert.