Geely en Koenigsegg geïnteresseerd in 'vulkaanbrandstof'
Methanol uit afgevangen CO2
In IJsland werkt men aan een brandstof die zijn oorsprong vindt bij semi-actieve vulkanen. Dat zou de CO2-voetafdruk van auto's met een verbrandingsmotor aanzienlijk moeten verkleinen. Geely en Koenigsegg zijn geïnteresseerd.
De CEO van Koenigsegg, Christian von Koenigsegg, vertelt in gesprek met Bloomberg dat zijn bedrijf serieus kijkt naar 'Vulcanol'. Dat is methanol dat wordt gemaakt van CO2 die vrijkomt uit semi-actieve vulkanen en vervolgens als brandstof voor onder meer auto's gebruikt zou kunnen worden. Enkele dagen eerder kondigde ook Geely, het moederbedrijf van onder meer Volvo en Polestar, aan dat het doorgaat met het testen van deze brandstof.
De technologie is ontwikkeld in IJsland en daar wordt de Vulcanol ook gemaakt. Omdat men de CO2 opvangt die wordt uitgestoten door semi-actieve vulkanen en die omzet in methanol, zijn er in het productieproces van de brandstof 90 procent minder koolstofemissies dan fossiele brandstoffen. Vulcanol kan niet alleen worden gebruikt in auto's, maar ook in schepen die de brandstof transporteren, benadrukt Von Koenigsegg. "Zo kun je, waar de brandstof ter wereld ook heengaat, het CO2-neutraal in de tank van een auto stoppen", is zijn overtuiging.
Het IJslandse bedrijf Carbon Recycling International heeft al een fabriek gebouwd die Vulcanol produceert. Geely investeerde al eerder miljoenen in dit bedrijf en experimenteert in China met onder meer taxi's die nu al rijden op deze ‘vulkaanbrandstof’.