Gedoe met nieuwe Volkswagen-platforms: Audi Q6 e-tron vertraagd

Problemen met PPE en SSP

Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tronAudi Q6 e-tronAudi Q6 e-tron interieurAudi Q6 e-tron interieurAudi Q6 e-tron interieur

De ontwikkeling van nieuwe EV-platforms blijft een hoofdpijndossier voor de Volkswagen Group. Naar verluidt loopt de introductie van de elektrische Audi Q6 e-tron verdere vertraging op, gaat de geplande SSP-basis op de schop en gaat de bezem door Volkswagens softwaredivisie.

De volledig elektrische Audi Q6 e-tron en zijn Porsche-neef, de elektrische Macan, hadden we aanvankelijk dit jaar al verwacht. Een jaar geleden werd echter al bekend dat Porsche dat niet ging redden. Niet geheel verrassend liet ook de introductie van de Audi Q6 e-tron nog wat langer op zich wachten. Toch was, gezien de vele teasers van de afgelopen tijd (het interieur is zelfs al helemaal getoond), de verwachting dat die toch nog wel dit jaar zou worden gepresenteerd. Dat gaat toch niet gebeuren.

Automobilwoche heeft begrepen dat de introductie vooruitgeschoven is naar maart 2024. AutoWeek verneemt van de Nederlandse importeur dat de introductie inderdaad 'aan het einde van het eerste kwartaal' plaatsvindt en dat de Audi Q6 e-tron in de zomer op de markt komt. De reden van de uitstel zou volgens Automobilwoche zijn dat er maanden vertraging in de ontwikkeling van de PPE-basis is. Dat is eigenlijk nog maar het topje van de ijsberg, zo lijkt het. Er zijn volgens Manager Magazin namelijk ook problemen bij de ontwikkeling van de SSP-basis, die straks door heel de Volkswagen Group breed zal worden gebruikt. Die nieuwe architectuur staat op de rol voor 2025, maar zou volledig op de schop gaan. Of die termijn dus nog haalbaar is ...

Het gedoe rondom de platforms is onlosmakelijk verbonden met tegenvallers bij Cariad, de softwaredivisie van de Volkswagen Group. Vorig jaar juli waren er ook al geluiden dat problemen bij Cariad vertraging voor diverse EV's (waaronder de Q6 e-tron en elektrische Macan) zou opleveren. Bij Cariad zouden de problemen zich zodanig hebben opgestapeld dat het voormalig CEO Herbert Diess zijn baan kostte. Nu zijn er naar verluidt ook zo'n 2.000 banen bij Cariad zelf in het geding, al is het maar de vraag of dat een gevolg is van problemen of dat er simpelweg met minder mankracht verder kan worden gewerkt.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (69)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.