Gebruikte Volkswagen ID3 is elektrische prijspakker
Jonge elektrische Volkswagen al vanaf € 12.950
- Elco van der Meer
- Achtergrond
Volkswagen heeft het al jaren over een nieuwe EV voor €20.000. Die auto komt er, met een beetje geluk, in 2027. Als je die 20 mille nu al wilt stukslaan op een elektrische Duitser, dan is een gebruikte ID3 misschien een optie. Die koop je nu al vanaf €12.950.
De ID3 staat voor revolutie. Een auto die de traditionele Golf zou doen vergeten, met een compleet nieuw ontwikkeld en volledig elektrisch platform. De praktijk was weerbarstiger, vooral in het begin werden de ID3 en zijn bestuurders geplaagd door tegenslagen. Inmiddels zijn deze onder controle, desondanks blijft de ID3 een smaakgevoelige auto. Met name de interieurafwerking en het bedieningsconcept vallen niet bij iedereen even goed. Het weerhield de Volkswagen-importeur er niet van om in 2020 ruim in te slaan: er werden maar liefst 10.980 ID3’s geregistreerd. De jaren erop stabiliseerde de verkoop op gemiddeld zo’n 2.300 stuks per jaar.
Moderne auto voor weinig geld
Mocht je zo’n ID3 wel zien zitten, dan kun je op de occasionmarkt goed slagen. De momenteel goedkoopste gebruikte Volkswagen ID3 mag al voor €12.950 mee. Dat lijkt niet veel voor een nog geen vijf jaar jonge auto, maar daar stelt dit specifieke exemplaar wel een ruime ervaring tegenover. Sinds december 2022 rolden er maar liefst 204.729 kilometers onder de wielen van deze als 1st Plus 58 kWh uitgevoerde VW door. Daarmee is deze occasion de ID3 met de hoogste kilometerstand, al lopen er meer occasions richting de twee ton. Voor wie nu enthousiast ID3’s voor dit geld gaat zoeken moeten we wel opmerken dat deze auto wel erg gunstig is geprijsd, een echte showroomlokker. De gangbare vanafprijs is net geen € 15.000.
We zijn benieuwd naar de afschrijving van ID3’s in vergelijking met een traditionele Golf met benzinemotor. Een gebruikte Volkswagen Golf TSI met vergelijkbaar bouwjaar en aantal kilometers kost in aanschaf niet veel meer dan een ID3, maar de meeste exemplaren vertegenwoordigen wel een lagere nieuwwaarde. De afschrijving van een ID3 is dus relatief hoog, al valt het ten opzichte van duurdere elektrische SUV’s wel mee. Een interessante uitzondering is de Volkswagen e-Golf, die je voor hetzelfde geld met aanzienlijk lagere kilometerstanden koopt. Let wel: qua prijs vergelijkbare Golfs zijn nog van de zevende generatie terwijl de ID3 zich met zijn technologie kan meten met de Golf 8.
Garantie tot 160.000 kilometer
Vanaf modeljaar 2021 biedt Volkswagen vier jaar volledige garantie, zolang de auto volgens fabrieksvoorschrift wordt onderhouden. Vooral interessant als je voor een jonger exemplaar gaat, dus. In andere gevallen is het vooral belangrijk dat Volkswagen een batterijgarantie van 8 jaar of 160.000 kilometer biedt. Het betekent dat de voordeligste ID3’s al niet meer kunnen rekenen op ondersteuning van de fabrikant, wat de aanschaf extra riskant maakt. Je bent hierbij volledig overgeleverd aan de garantieverlening van de verkopende partij. ID3’s met een tellerstand van minder dan 100.000 kilometer zijn er vanaf € 15.950, maar dan heb je wel de variant met kleinere batterij. Versies met 58 kWh-accu zijn iets duurder.
Volkswagen ID3 Pure.
E-Golf betere keuze?
We noemden hem al kort, de Volkswagen e-Golf als geestelijk voorvader van de ID3. Exemplaren met bouwjaar 2020 staan voor minder geld te koop dan ID3’s, of ze hebben juist een aanzienlijk lagere kilometerstand. Ook voor deze elektrische auto geldt een batterijgarantie van 8 jaar of 160.000 kilometer, wat perspectief biedt voor wie nu een vijf jaar oud exemplaar met weinig kilometers aanschaft. Ook andere smaakgevoelige aspecten van de ID3, zoals het bedieningsconcept, interieurontwerp en -materialen, heeft de veel algemener aansprekende e-Golf niet.
Toch is de elektrische Golf geen echte lifehack voor wie een ID3 overweegt, waarbij juist de batterij roet in het eten gooit. Bij de eerste generatie e-Golf is deze slechts netto 20,5 kWh groot, bij de latere uitvoeringen is dit opgeschroefd tot 32 kWh. De meeste gebruikte ID3’s hebben bijna het dubbele: 58 kWh. Het betekent dat je, ondanks de efficiënte aandrijflijn, niet veel meer dan 200 kilometer op een lading kunt afleggen, wat in de winter nog verder afneemt. Met een ID3 58 kWh mag je uitgaan van 280 kilometer in de winter en 100 kilometer meer in de zomer.
Gebruikte ID3 kan best interessant zijn
Vind je een exemplaar met een wat lagere kilometerstand, dan kan het best interessant zijn om een gebruikte Volkswagen ID3 aan te schaffen. In veel opzichten is hij best vergelijkbaar met een gewone Golf. Het gewicht van zo’n 1.650 tot 1.700 kg is misschien niet gering, voor een elektrische auto is het ook niet buitensporig. Dat zorgt ervoor dat de motorrijtuigenbelasting relatief meevalt, momenteel bedraagt die zo’n €73 tot €81 per kwartaal. Per volgend jaar (en tot 2028) is dit €204 tot €227. Zakelijke rijders betalen bijtelling over de fiscale waarde, een aandachtspunt bij het zoeken naar occasions. Het kan daardoor extra interessant zijn om voor de voor zijn prijs goed uitgeruste ID3 1st te kiezen.
De ID3 is misschien geen onomstreden Volkswagen, als occasion is hij nog niet meteen afgeschreven. De kinderziektes zijn er inmiddels wel uit, en je hebt er wel mooi een jonge Volkswagen met actuele techniek mee voor de deur. Wil je wel een elektrische VW en rijd je nauwelijks lange afstanden, dan is een jong gebruikte e-Golf misschien de betere keuze. Maar misschien is het nog wel interessanter om te wachten tot er meer ID3’s uit de lease worden aangeboden, het gros van de in 2020 geregistreerde auto’s moeten we nog terugzien op de occasionmarkt.