Galaxy: de geëlektrificeerde toekomst van Volvo-moeder
Zeven modellen in twee jaar
Volvo's moederbedrijf Geely heeft een nieuw label gepresenteerd: Galaxy. De Galaxy-modellen zijn altijd geëlektrificeerd en worden relatief hoog in de markt gezet. Over twee jaar moet het leveringsgamma van Galaxy al zeven modellen omvatten.
Het al enorme Geely wordt nóg groter. Geely ken je mogelijk vooral als moederbedrijf van Volvo, maar het omvat veel meer. Zo maken de merken Lynk & Co, Lotus, Zeekr, Smart, Polestar, Proton, de helft van Smart en zelfs de producent van Londense taxi's (LEVC) deel uit van Geely's portfolio. De Geely Auto Group bestaat ook uit automerk Geely en het is dat merk dat een nieuwe modellijn introduceert: Galaxy. Merk Geely heeft al modellijnen als Emgrand, Bo, Bin en Vision en daar komt er dus weer eentje bij. Met zijn Galaxy-modellen heeft Geely zijn vizier relatief hoog op de automarkt gericht. Wellicht verrassend tegenwoordig: met Galaxy richt Geely zich niet enkel op volledig elektrische auto's.

Met deze EV blikt Geely mogelijk vooruit op een Taycan-concurrent op basis van de Polestar 5.
Geely omschrijft zijn Galaxy-modellen als 'premium en altijd geëlektrificeerd'. Daar zitten elektrische auto's tussen, maar ook plug-in hybrides met een grote actieradius. De Galaxy-lijn moet binnen twee jaar uit zeven modellen bestaan. Geely laat nu alvast zijn eerste productiemodel én een vooruitblik op een elektrische concurrent van auto's als de Audi e-tron GT en Porsche Taycan zien: de Galaxy Light. Het eerste productiemodel heet Galaxy L7 en is een plug-in hybride SUV met een totale actieradius van 1.370 kilometer. De SUV moet in 7,5 tellen een snelheid van 100 km/h kunnen bereiken en heeft een topsnelheid van 200 km/h. De exacte samenstelling van de NordThor geheten aandrijflijn geeft Geely nog niet vrij.
Van de zeven modellen die Geely in het vat heeft zitten, zijn er vier plug-ins en drie volledig elektrisch. Geely bevestigt niet alleen de komst van de getoonde Galaxy L7, maar ook van de Galaxy L6. Dat wordt geen SUV, maar een sedan. De L7 en L6 komen achtereenvolgens in het tweede en derde kwartaal op de Chinese markt. De eerste elektrische Galaxy gaat E8 heten en komt in het laatste kwartaal van dit jaar. Die auto deelt zijn technische basis misschien wel met de Polestar 5. Interessant weetje: Geely perst z'n Galaxy-modellen vol met vliegensvlugge chips waardoor het infotainmentsysteem na een druk op de knop in een halve seconde klaar is voor gebruik.
Komen de auto's van Geely's Galaxy-lijn naar Europa? Dat zou zomaar kunnen, gezien het enthousiasme waarmee Geely merken als Lynk & Co en Zeekr naar Europa haalt en wil halen.