AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
GAC Trumpchi: reïncarnatie van de Alfa 166
52
Guangzhou heeft in China onder meer een samenwerking met Fiat. Dat levert deze GAC Trumpchi op, die direct is gebaseerd op de Alfa Romeo 166.
In China is de ondersteltechniek van de Alfa Romeo 166 gebruikt om deze GAC Trumpchi op te bouwen. Het is de eerste auto die onder de eigen merknaam van Guangzhou Automobile wordt gebouwd. De Chinezen werken in eigen land naast Fiat, samen met Honda, Mitsubishi en Toyota.
Uiterlijk doet niets meer denken aan 'onze' 166, die inmiddels vier jaar uit productie is. Onderr de motorkap komen we echter een oude bekende tegen: de 2,0-liter Twin Spark, met als vanouds een vermogen van 148 pk, maakt opnieuw zijn opwachting. Daarnaast wordt er gesproken van een 1,8-liter die niet van het Twin Spark-type is.
In China gaat de Trumpchi de concurrentie aan met de Honda Accord en Toyota Camry; beide modellen uit stallen waarmee Guangzhou een samenwerkingsverband heeft. De samenwerking met Fiat begon toen de Chinezen aanvankelijk de complete productielijn van de 166 wilden kopen. Daarna zijn verdere projecten ontwikkeld. Daar is onder meer het gebruik van motoren uit voortgekomen.
De Alfa Romeo 166 is niet het eerste Fiat-product dat voor China wordt gerecycled. Eerder is er de Fiat Multipla opnieuw in productie gegaan bij het merk Zotye. Dat broedde een tijd geleden ook op nieuw leven voor de Lancia Lybra, maar daar is, na het opduiken van enkele spionagefoto's, niets meer van vernomen.
Lees ook
Alfa Romeo 166 3.2 V6 24V (2004) – Op de rollenbank
Nieuws
GAC Aion V gaat het ook hier proberen
Op Zoek Naar
Voor minder dan €12.500 rijd je in een van deze stijlvolle sedans
Nieuws
Driemaal opvallend: de toekomst van stads-EV's volgens GAC
Achtergrond