AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Franse experts: verlaag maximumsnelheid
39
Het aantal verkeersdoden in Frankrijk kan volgens onderzoekers flink worden teruggedrongen door de maximumsnelheid te verlagen. Door automobilisten op sommige plaatsen 10 kilometer langzamer te laten rijden, zouden honderden levens gered kunnen worden. Dat berichtten Franse media zaterdag.
Volgens experts van de Nationale Raad voor de Verkeersveiligheid (CNSR) scheelt het verlagen van de maximumsnelheid op veel plaatsen buiten de bebouwde kom mogelijk zo'n 450 verkeersdoden per jaar. Op de meeste van die wegen mag nu nog 90 kilometer per uur worden gereden, maar dat zou moeten worden teruggebracht tot 80 kilometer per uur.
Het weghalen van dodelijke obstakels bij wegen, zoals bomen of palen, redt volgens de raad nog eens 120 tot 270 levens op jaarbasis. In het Franse verkeer komen jaarlijks ruim 3650 mensen om het leven. Ter contrast: in het veel kleinere Nederland stierven in 2012 zo'n 650 mensen door verkeersongevallen.
Lees ook
Reportage
Waarom de Citroëns Axel en Visa sterk op elkaar lijken, maar toch heel anders zijn
Achtergrond
De Mercedes-Benz E-klasse AMG E36 T maakte het gemis van een E500 Combi goed
Autotest
Deze bloedmooie Jaguar XJ6 en BMW 2800 moesten de Mercedes S-klasse aanvallen
Autotest
Test: Nio ET9 - Rijden met champagnepiramide op de neus
Duurtest