Franse EV-subsidie niet voor Dacia Spring, Tesla Model 3 en andere modellen uit China

Milieuscore nekt populaire modellen

Dacia Spring Electric 65 Extreme

Door wijzigingen aan de EV-subsidie in Frankrijk komen verschillende populaire modellen, waaronder de Dacia Spring en de Tesla Model 3, niet meer in aanmerking voor een tegemoetkoming van vele duizenden euro’s. De reden: deze auto’s worden in China gebouwd.

De maatregel werd eerder al aangekondigd, maar krijgt nu een nadere toegelichting. Daardoor kunnen we nu met zekerheid zeggen dat de Franse overheid bij het toekennen van EV-subsidies gaat werken met een milieuscore, die onder meer wordt bepaald door de CO2 die vrijkomt bij de productie en het transport van een auto. In de praktijk betekent dit dat auto’s die ver weg van de productieband rollen, vaak in China, niet langer in aanmerking komen voor subsidie.

De maatregel heeft niet alleen gevolgen voor Chinese merken als MG en BYD, maar ook voor verschillende Europese en één Amerikaans merk. Om met die laatste te beginnen: de voor Europea bestemde Tesla Model 3 wordt in China gebouwd. Franse kopers krijgen dus geen subsidie meer voor een Model 3, maar wel voor de in Duitsland gebouwde Tesla Model Y. Ook bij Dacia worden er vanmiddag vermoedelijk geen bitterballen geserveerd, want de populaire en in basis al betaalbare Dacia Spring verliest eveneens zijn recht op subsidie. Hetzelfde geldt voor een andere budget-EV die erg in trek is in Frankrijk, de MG 4.

Behalve de milieuscore wordt er bij het toekennen van de EV-subsidie in Frankrijk opnieuw gelet op de aanschafprijs. Die mag niet boven de €47.000 liggen. Volgens onze Franse collega’s van AutoPlus komt van alle leverbare EV’s zo’n 65 procent nog in aanmerking voor de bonus. De lijst met ‘toegestane modellen’ krijgt in de loop van volgend jaar nog enige aanvulling, onder meer met de nieuwe Citroën ë-C3. Die nieuwe EV zou dan zomaar eens erg populair kunnen worden, want Stellantis zag de bui kennelijk al hangen en heeft besloten om de EV – vanaf €25.000 – in Europa te bouwen.

Het verliezen van de subsidie is voor de genoemde modellen vermoedelijk wel de voorlopige doodsteek in Frankrijk, want we praten over een subsidie van maar liefst €5.000 per auto. Huishoudens met een laag inkomen kunnen zelfs rekenen op een bedrag van €7.000.

PRIVATE LEASE Dacia Spring

Lezersreacties (85)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.