AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Ford zet productie B-Max weer op pauze

Ford B-Max productie
De B-Max is niet het succes geworden waar Ford op had gehoopt. Voor de derde keer wordt de productie op pauze gezet wegens gebrek aan animo.

De in 2012 gepresenteerde mini-MPV van Ford rolt in Roemenië van de band, maar erg veel vraag is er momenteel niet naar de B-Max. En dat is niet voor het eerst; al voor de derde keer wordt de productie op pauze gezet. Ditmaal wordt de fabriek voor negen dagen gesloten, zo blijkt uit berichtgeving van Mediafax. Dat zal volgende maand gebeuren.

Er rijden in Nederland ongeveer 4.500 Fords B-Max rond, niet eens heel veel minder dan van z'n grootste concurrent, de Opel Meriva. Echter, volgens cijfers van Jato Dynamics ligt de verkoop in de eerste zeven maanden van dit jaar bijna 20 procent onder die van dezelfde periode vorig jaar.

Lezersreacties (53)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Duisternis
Duisternis
  • 0
Edit: Bedankt voor je op- en aanmerkingen. Eén en ander is nu aangepast.

Eindredactie AutoWeek
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hangt wel heel erg weinig in deze fabriek. Ford is uit en deze bejaarden bak wil toch niemand in rijden, toch?
Anoniem
Anoniem
  • 0
En terecht!! Misschien moeten ze de B-Max veranderen in T-Max... Want met de T hadden ze wel veel succes (T-Ford)
voiturefrancaise
voiturefrancaise
  • 0
Als ik mensen in een Bmax zie rijden dan zijn ze meestal 55+. Pas ook de eerste Ecosport zien rijden en opnieuw 55+ wat er in reed.
hard plastic
hard plastic
  • 0
Volgens mij valt het nog wel mee hier in Nederland. Ik zie m relatief best vaak rijden. Het is ook niet echt een klasse waar monsterlijke verkoopcijfers gehaald worden. Wordt een Opel Zavira of Nissan Note veel vaker verkocht?
We kunnen ook niet zeggen dat de Ford Fusion nou zo'n groot succes was
Anoniem
Anoniem
  • 0
Het prijsverschil met de C-Max is relatief klein en die auto biedt beduidend meer.
Daarnaast geeft Ford er niet zo veel blijk van nog interesse te hebben in de
Nederlandse/Europese markt. Logisch dat consumenten dan afhaken.
Der dicke Hund
Der dicke Hund
  • 0
Ik dacht dat de Ford B-Max in Europa de meest-verkochte kleine éénvolumer was, nog voor de Opel Meriva ?
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ik ben in het bezit van een B-max 100 pk sedert januari 2013. Heb hem door V-tune naar 125pk/230nm laten tunen. Mijn kinderen vechten erom wie er mee mag rijden.

Op de autobahn had ik een Mercedes B (Hollander) achter mij. Na elke elke Baustelle kon hij mij met geen mogelijkheid bijhouden. Uiteindelijk bij een pompstation wilde hij wel eens weten wat voor type het was en wat voor motor er in zat. Toen ik het hem liet zien kon hij het niet geloven, 3 cilinders, nog geen 1000 cc!
En ja, ik ben ook zo'n 55 plusser, inmiddels wel 70 jaar.......
Chasing alles
Chasing alles
  • 0
Die B maxen zij me ook een partijtje lelijk. Een collega van mij ( ja die is 55+ ) had een pracht van een Fiesta en heeft sinds een paar maand een B max 3 cilinder. Wat een lelijke auto is dit toch. Compleet uit verhouding, lomp getekend en die achterdeuren slaan ook al nergens op.

Ford is goed bezig qua ontwerpen...NOT!!!!
koekblik
koekblik
  • 0
B-Max is op zich een 'leuke' auto.
Liever een B-Max dan een Meriva.
Maar ja, voor 3mille meer heb je een C-Max.
Ruimer, mooier en met 125pk
Der dicke Hund
Der dicke Hund
  • 0
Ik vind een B-Max zeker niet lelijk. Hij is ook kleiner, lichter vinniger dan de grotere en zwaardere Meriva. Ik ga met @koekblik mee: Liever een B-Max dan een Meriva. Alleen jammer van het wel erg kleine navigatieschermpje. En er is ook geen automaat beschikbaar...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Heeft de consument door dat Ford niet zo goed is?
Zelf hou ik wel van het Ford design, maar ik heb ook een beurs met geld dat ik niet kan spenderen aan hele hoge garage rekeningen en ik hou van duurzaamheid.
Hoe vaak ik een Escord met een verroeste deel rond de tankopening heb gezien is legio.
Lancia Lover
Lancia Lover
  • 0
Vind dit niet zo'n leuke auto. Er is blijkbaar, buiten de Meriva om, weinig vraag naar B-segment MPV's, getuige het gebrek aan succes van de Modus, Idea, C3 Picasso, Roomster en het feit dat er geen VW in dit segment is. Ford had beter kunnen investeren in een competitieve Ecosport, want in dat segment valt wel wat te halen!
Maluch
Maluch
  • 0
@Sjeik Ali TDI : niet zo vreemd toch dat de escorts roestig worden ? Produktie is al 16 jaar geleden gestopt....
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik vind de C Max ook veel leuker om te zien, maar om nou te zeggen dat die nauwelijks duurder is? Een prijsverschil van € 2000 tussen de goedkoopste uitvoeringen van beide is toch best veel geld. (Is altijd nog zo'n 12%). En ook in de veel zwaardere C-Max zit die 3 cilinder 1.0 liter.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Der dicke Hund. De B-Max is er ook als 1.6 Ti-VCT Titanium PowerShift automaat voor een prijs van €24.555. Is meteen de duurste benzineuitvoering.
Jbrb
Jbrb
  • 0
@sjeik, dit is wel voor het eerst dat ie,and de betrouwbaarheid van fords in twijfel trekt denk ik...
Maar goed een beetje roest op een escort zou ik nog wel door de vingers zien.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat een gezeur zeg! Ik vind die B-Max best aardig maar gewoon te klein. Bijna geen bagageruimte. Prima wagen voor een hele volksstammen! Oud of jong! Ennuh mooi of lelijk... eerst zelf maar eens in de spiegel kijken! Is toch een kwesie van smaak. Het idee van de missende B-stijl is best goed te noemen. Dat ze niet verkopen zal ook wel aan de crisis liggen want er wordt heel weinig verkocht momenteel. Kortom... zoek effe wat interessanters om over te beppen zeg! Moe word ik hiervan! Gaaap!!!!
Anoniem
Anoniem
  • 0
hele leuke auto vind ik ,alleen als ik de prijslijst zie .vind ik er niks leuks meer aan.
a b 1001
a b 1001
  • 0
De prijs valt wel mee, vanwege voorraad en voordeel bij de dealer. Kost ongeveer hetzelfde als een Renault Captur. En dan krijg je een auto met een betere motor, nog betere weglegging (zeker voor een compacte hoge auto), en meer binnenruimte. En twee schuifdeuren is met kleine kinderen echt handig. Voornaamste nadeel ten opzichte van de Captur: je kan er geen gekleurde stukjes plastic op laten plakken.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Met de betrouwbaarheid van Ford zit het wel goed. Ik heb een Ford Fiesta 1.6 Titanium, nieuw gekocht in 2009, en ben vorige week de 2 ton gepasseerd op de teller en geheel probleemloos. Geen storing gehad of iets wat stuk kon gaan. De auto krijgt altjd volgens onderhoudsschema zijn beurten bij de Ford dealer, maar die zijn nog nooit duur uitgevallen door onverwachtse kosten. En ik stap nog dagelijks met veel plezier in de Fiesta, het is een lekkere stuurauto.
Ik ben altijd een Ford liefhebber geweest, maar heb ook wel andere merken gereden, o.a. VW Golf. Maar momenteel kunnen de nieuwe modellen en facelifts bij Ford mij niet meer bekoren. De Fiesta vind ik met zijn facelift vorig jaar verpest en de Focus vind ik ook niet (meer) mooi. En de B Max vind ik helemaal een dieptepunt, een vreselijke bejaardenbak. Volgend jaar wil ik de Fiesta gaan vervangen, maar ben mij toch aan het orienteren bij andere merken. Van de 'One world one Ford' modellen politiek mogen ze van mij afstappen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Toch wel een prima auto. Rijd goed en het uiterlijk...tja dat is toch een kwestie van smaak. Mijn vader heeft er 1. Een 1.6 met automaat.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Smaak inderdaad.. Er is geen één mpv of suf in het b segment die ik echt mooi vindt. Meestal zijn de proporties gewoon niet lekker en de B Max is daar een voorbeeld van.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Door alle ellende binnen Ford komen veel auto's veel later pas in productie dan gepland. De auto's zijn dan al redelijk gedateerd. Kijk maar naar de nieuwe Mondeo. Die had eerste periode 2013 al op de weg moeten staan. Jammer maar helaas voor Ford!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Je zou maar een aanrijding krijgen en het tankklepje springt open, wat niet ondenkbaar is. Dan is de schuifeur geblokkeerd (als zou deze afbreken). Leuk als je te water gaat of als er brand uitbeekt.

Alleen de S-Max is een fraaie MPV van Ford.
HarrieD
HarrieD
  • 0
Een B-Max mag niets of bijna niets trekken. Een manco van meer Ford modellen. Hetzelfde geldt voor de Nissan Note. En in mijn ogen daardoor niet een volwaardige ruim inzetbare auto. Dan is een ix20, Venga, Captur, 2008 of Meriva een betere keuze. Een jong gezin wil toch de aanhanger met kampeeruitrusting, het wat oudere stel de caravan, of anders de aanhanger met bouwmarktspullen achter de auto willen hangen. Dit soort auto's zijn toch in eerste instantie vervoermiddelen. Dan moet je er ook wat mee kunnen vervoeren. Voor een sportwagen of "stadflitser" gelden andere criteria. Dat deze B-max geen succes is, komt op mij niet vreemd over. Een MultiPurposeVehicle die de letter M niet verdiend heeft. Idem dito voor de Note.
Wheeler Dealers
Wheeler Dealers
  • 0
Leuk bedacht die schuifpuien (zonder B stijl) alleen rammel gevoelig. Lelijke bedrijfswagen rails aan de zijkant. Door de constructie smalle achterbank (10 cm smaller dan bv. Meriva), Als het voorportier dicht is een hele smalle opening
(daarom zie je ook altijd foto's dat ook het voorportier open staat. Dan lijkt t wat)
dens
dens
  • 0
Ik vond de B-Max ook niet de mooiste. De C-Max (5-zitter) is veel mooier en praktischer. De B-Max is te krap op de achterbank en kofferbak. Die schuifdeuren vind ik trouwens wel geniaal. Ideaal in kleine parkeervakjes, hoef je niet bang te zijn dat je kinderen de deur tegen een andere auto aan gooien.

Over de genoemde betrouwbaarheid van Ford: er wordt veel onzin uitgekraamd. Bijv. Sjeik El TDI over de Escord (moet dus Escort zijn maar dat terzijde) die roestig is rond de tankdop. Hahahhah, de Escort is ondertussen bijna een oldtimer. Mag ie een beetje roesten? Onze ervaring met Ford is heel goed. Nooit vreemde zaken gehad. Maar een buurman van mij weer wel. Uiteraard heeft Ford kwaliteiten issues. Zoals IEDER merk. Zelfs de zgn. premium merken hebben problemen. Ford is daar geen uitzondering op maar scoort, volgens mij, toch redelijk boven het gemiddelde.
straatos
straatos
  • 0
B Max is natuurlijk een tuthola vervoersmiddel van jewelste. Zou de leasebak kunnen zijn bij B omroep Maxx.
Durashift
Durashift
  • 0
Zonde. Ik zag gisteren een witte B-max en dat zag er toch kék uit, wat mij betreft. Mooi in proportie, zo schuin van achteren bezien.

Ik vind het een mooier en strakker model dan een Meriva.
Anoniem
Anoniem
  • 0
voor een gezin is de achterbank te smal en de bagageruimte veel te klein. Dan blijft alleen 55 over.
Der dicke Hund
Der dicke Hund
  • 0
@HarrieD: niets of bijna niets trekken? Een B-Max mag toch 750kg geremd, en 635kg ongeremd trekken. Met maar een 1000cc-motortje erin...Sleepvermogen van een Meriva is 1050 (geremd) en 680 (ongeremd), maar een Meriva is ook een pak groter en zwaarder.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Als Ford nou eens 5 jaar garantie zou geven op dit model en wat aan de prijs zou doen.... Particulieren weten de weg naar bijvoorbeeld Kia en Hyundai goed te vinden.
Zakelijk kiest men eerder een c segmenter. Concurrentie in eigen huis.
De b max moet het hebben van 55+. Die groep gaat voor zekerheid en heeft niks met status dus kiezen net zo makkelijk een merk uit Azië
Arbeider
Arbeider
  • 0
Hoe zo bejaardenbak ? Voor je het weet behoor je zelf tot die doelgroep, en heb je alle reden om de Heere daar dankbaar voor te zijn. Er zijn er nog altijd velen die deze gezegende leeftijd niet halen, en een dagelijks gemis zijn voor hun nabestaanden. Dus tel uw zegeningen.
a b 1001
a b 1001
  • 0
@ArenB: er zijn veel gezinnen met twee kinderen en dat gaat echt wel passen. Verder is het bij kinderstoeltjes vooral belangrijk dat de achterbank vlak is, en dat is bij de b-max het geval. Met twee autostoeltjes van elk 40cm past er nog een kind op een zitverhoger tussen.

@activetourer: de extra garantie bij Ford is echt veel goedkoper dan bij andere merken. Iets van 300 euro voor 5 jaar. Dat zou geen reden hoeven zijn om voor een koreaan te gaan. Het is echter wel merkwaardig dat de vijf jaar garantie er niet standaard op zit, en er niet mee geadverteerd wordt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ideale vervanging van de Fiesta van mijn moeder. Kan ze af en toe gemakkelijk de kleinkinderen in de auto vast zetten. Verder heeft ze wat hogere instap en zit ze net wat hoger op de weg als bij haar fiesta, en ze sleept niet onnodig veel C-max of S-max met zich mee voor die 90% van de tijd dat ze het niet nodig heeft.

Verder kan de snelheid haar niks schelen, en de looks zijn misschien niet de beste, maar kan er prima mee door in 2014.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dus er is echt wel markt voor deze auto, het nadeel is gewoon dat de Fiesta voor de meeste mensen net zo geschikt is en ja, die is inderdaad nog steeds mooier.
Anoniem
Anoniem
  • 0
En gruwelijk makkelijk schoonmaken van de binnenkant van je auto , overbodige deurstijl.
Anoniem
Anoniem
  • 0
750 kg geremd aanhangergewicht lijkt leuk, maar als caravantrekker is deze B-Max ten enen male ongeschikt. Ja, tenzij je caravan beladen dan ook niet zwaarder is. De 1.6 mag jammer genoeg nog minder trekken, dus die komt voor de 55-plusser met caravan ook niet in aanmerking. Zelfs een kleine caravan is al vrijwel niet meer te krijgen met een leeg gewicht onder de 750 kg. De meeste beginnen boven de 800 kg. Caravangewichten (beladen) tussen 1000 en 1500 kg komen verreweg het meeste voor. Voor mij was dit vorig jaar een van de redenen om niet naar de B-Max om te kijken en voor de iX20 te kiezen (1300 kg. Geremd aanhangergewicht).
brinkie
brinkie
  • 0
Ik snap die B-Max niet zo. Het lijkt mij de opvolger van de Ford Fusion ("a Ford Fiesta, in a hat" --Richard Hammond) maar voor hetzelfde geld als een aangeklede B-Max koop je een iets minder rijk uitgeruste Ford Focus. Weegt net zoveel, heeft dezelfde motor praktisch net zoveel ruimte, mag 250 kg méér trekken en boven alles niet zo'n suf imago. Al heb ik een paar jaar terug 2 maanden noodgedwongen in een Meriva gereden (als voorloopauto) en van dat imago, daar merk je aan de binnenkant niets van. Het is alleen lastig doorrijden omdat mensen niet ingehaald willen worden door zo'n auto. ;-)
HarrieD
HarrieD
  • 0
@derdickehund. Een maximum toelaatbaar aanhangwagengewicht van 750 kg (geremd) is natuurlijk een lachertje. Vanaf dat gewicht moet een aanhanger geremd zijn. Die 635 kg ongeremd is dus de helft van het ledige gewicht van de tankauto. Het geringe trekgewicht is niet het gevolg van de kleine cilinderinhoud. Kijk maar eens wat een Renault Clio of Captur met een 900cc driepitter mag trekken. Op deze manier sluit Ford een hele kopersgroep uit.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Waarom willen al die Nederlanders toch overal die eeuwige sleurhut mee? Voor de ouderen zijn er overal ter wereld hotels, en voor de jongeren: een tentje weegt geen 750 kg, zelfs geen 635... :-)
Maluch
Maluch
  • 0
Inderdaad Jef Pedaal , een sleurhut is iets uit de vorige eeuw waarmee je alleen het overige verkeer maar hindert - een luxe Hotel incl. vliegreis is veel voordeliger ! Zo kun je toch lekker in een B-Max of Note rijden .
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Jef Pedaal. Omdat er zoiets als keuzevrijheid bestaat en menigeen (en bepaald niet alleen ouderen) het nou eenmaal leuk vinden om met een caravan op vakantie te gaan. Jij hoeft dat niet leuk te vinden, maar gun ieder het zijne. Als jij met een tentje of in een hotel op vakantie wilt. Ga lekker je gang. Mij stoort het niet. En o ja, veel jongeren maken ook gebruik van hotels hoor.

@714 Voor een volwassen vent van tegen de vijftig reageer je wel heel erg puberaal. Waren de minnetjes soms ook van jou? Get a Life.
vd T
vd T
  • 0
@ Jef Pedaal ............Dat moet je je eigen ook niet afvragen.....,leven en laten leven.
@714........., Wordt eens volwassen !
Assenaar
Assenaar
  • 0
Ik zie de B-Max nog wel geschrapt worden om plaats te maken voor de nieuwe Ka, die van de filmpjes onder de zoekterm "novo Ka". De neus van nu, zo'n beetje dezelfde afmetingen, vier gewone deuren, betrekkelijk hoge binnenruimte en een redelijke kofferbak, dus precies was de gemiddelde particuliere koper zoekt. Motor ook dezelfde dus die kan het makkelijk aan. En de prijs moet behoorlijk wat lager kunnen liggen door de minder ingewikkelde constructie. Uiterlijk speelt nauwelijks een rol; al die kleintjes lijken noodgedwongen op elkaar. Het enige wat telt is de beschikbare ruimte en wat je daarvoor betaalt. Met de wegligging zit het bij Ford wel goed.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik heb ook en Ford gehad als opvolger van mijn Fiat Croma 2.5 TD. Die had er inmiddels bijna 4 ton opzitten zonder noemenswaardige problemen en elk jaar minimaal 3 X over de Alpen met 1300 kg. caravan er achter.
Zelfs de originele koppeling zat er nog in. Ik wilde iets nieuws vanwege de leeftijd en km stand van de Croma ter voorkoming van pech onderweg en hoge rep. kosten. Dus een Ford Focus 1.8TDi sedan gekocht.
De grootste ellende auto die ik ooit heb gehad. Bij 19.000 km. moest er zelfs een nieuwe motor in omdat een afgebroken verstuiver een complete cilinder had weggebrand, daarvoor doffe ellende door zelf gas gevende auto als je rustig een bocht uit kwam of op een stoplicht afreed. Voorbanden versleten bij 12.000 km door foute geometrie van de voorwiel terwijl garage en Ford NL zeiden alles staat goed. De Croma deed met zelfde maat en type Pirelli Drago banden 55.000 km. En nog veel meer ellende, voor mij eens en Ford, nooit meer een Ford.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat een vreemde commentaren. Deze auto is natuurlijk gemaakt voor 55+. Die mensen willen een hogere instap en geen ruimtewonder voor hun kinderen. De C-Max is voor gezinnen.

De kwalitieit van Ford is beter dan menig ander populeir merk. En dat Ford het goed doet is mede daaraan te merken dat Ford nog steeds zelfstandig is en geen fusie heeft moeten doen en dat de Focus de meest verkochte C-segmenter ter wereld is, nog voor de Golf!