Ford stopt autoproductie in India

Alle fabrieken permanent dicht, eind voor Ka (Figo)

Ford Figo en Figo Aspire

Ford trekt de stekker uit zijn auto- en motorenproductie in India. Ford heeft de laatste tien jaar in India enorme verliezen geleden en het merk weigert nog langer rode cijfers in het land te noteren.

Ford voert drastische hervormingen door in India. Het merk blijft in het land actief, maar zal er geen enkele auto meer produceren of assembleren. De Amerikanen zeggen de afgelopen tien jaar in India omgerekend € 1,69 miljard verlies te hebben geleden. Ford meent met grondige hervormingen weer winstgevend in India te kunnen worden, maar de reorganisatie is intens.

Ford stopt namelijk per direct met de productie van modellen voor de lokale markt. Voor exportmarkten blijft Ford iets langer auto's bouwen, maar niet veel langer. De Ford-fabriek in het Indiase Sanand sluit eind dit jaar zijn poorten definitief. De deuren van de auto- en motorenfabrieken in Chennai gaan medio volgend jaar definitief op slot. Dat heeft uiteraard heftige gevolgen voor de zo'n 8.000 fabrieksmedewerkers die Ford in India heeft. Het merk zegt "nauw samen te werken met vakbonden en werknemers", maar dat er massaal ontslagen vallen, is evident.

Helemaal zonder Ford blijft de Indiase consument niet. De fabrikant zegt zich in het land te willen richten op "iconische modellen", als de Mustang. Maar ook de Mustang Mach-E en geëlektrificeerde modellen blijven in het land verkocht worden. Ford produceert in India momenteel de EcoSport, de Eneavour, de Figo en de Aspire. De EcoSport die je in Nederland en in de rest van Europa kunt kopen, wordt in Roemenië geproduceerd. De Ford Endeavour is een op de Ranger gebaseerde SUV die elders in de wereld Everest heet. Die Everest wordt verder onder meer in China, Zuid-Afrika en Thailand gebouwd. De Figo is de auto die wij in Nederland tot eind 2019 als Ka+ kenden, de Aspire is de hier nooit geleverde sedanversie daarvan. De Figo/Ka+ werd tot dit jaar ook in Brazilië geproduceerd, maar ook in dat land sloot Ford onlangs al zijn productiefaciliteiten. Nu de Figo en Aspire straks niet meer worden gebouwd, valt definitief het doek voor dat tweetal. Wel blijft Ford in India motoren voor exportmarkten produceren. Momenteel schroeft het merk in India TDCi-dieselmotoren en Zetec-benzinemotoren in elkaar.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.