Ford Sportka en Streetka
Voorjaar 2003 bij de dealer
In 2000 onthulde Ford de Streetka, een ontwerpstudie van Ghia, op de autotentoonstelling van Turijn. Inmiddels staan de productieversie en de daarvan afgeleide Sportka klaar voor presentatie in Parijs.
De Streetka is de nieuwe kleine roadster die is gebaseerd op de Ka hatchback, maar zijn carrosserie is speciaal ontwikkeld.
De Ford-ontwerpers zijn uitgegaan van de concept car die twee jaar geleden door Ghia op de autoshow in Turijn werd gepresenteerd.
De Streetka is vervolgens ontwikkeld door Ford of Europe en Industrie Pininfarina voor massa-productie en zal in Italië worden gebouwd.
De Streetka krijgt een uniek interieur in zwart met lichtgekleurde details. Het dashboard en de deurpanelen zijn afgewerkt met ebbehout. Het instrumentenpaneel is nieuw en een ovale klok met een zwarte wijzerplaat is centraal geplaatst.
Onder de kap staat de spiksplinternieuwe 1,6-liter 8-kleps Duratecmotor met 95 pk en een maximum koppel van 135 Nm bij 4250 tpm, waarvan 90 % beschikbaar is tussen 1500 en 4500 tpm. Het gemiddeld benzineverbruik van deze motor is 7,9 l/100 km. De roadster moet in staat zijn van 0-100 km/h te accelereren in 12,1 s.
De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak en brengt het vermogen aan de weg via 16-inch wielen met rubber in de maat 195/45.
De Streetka heeft een zachte kap die met de hand in 30 seconden door één persoon kan worden opgevouwen. Daarvoor heeft Ford bewust gekozen, omdat het originele ontwerp teruggrijps naar traditionele sportwagens als de Sprite en de Midget. Onder het kapmechanisme is extra bagageruimte. Achter en tussen de stoelen is een extra, afsluitbare opbergruimte voor kleinere spulletjes of CD's.
De Streetka is 3 cm langer en bijna 6 cm breder dan de gewone Ka, terwijl de hoogte 1,34 m bedraagt.
Tegelijk met de Streetka komt Ford ook met de Sportka uit. Hij is gebaseerd op de Ka, maar het onderstel is afkomstig van de Streetka. Onder de kap eveneens de 1.6 Duratec 8V, die is gekoppeld aan een close ratio versnellingsbak en dezelfde prestaties levert als in de roadster. De Sportka heeft verder dezelfde neus als de Streetka met in carrosseriekleur gespoten bumpers en de diepvallende bumpersploiler. Achter heeft de Sportka een kofferdekselspoiler en een centraal en laag geplaatst achteruitrijlicht – daar waar je de uitlaat zou verwachten!
Beide modellen zullen in het voorjaar van 2003 in Nederland op de markt komen.