Ford Mustang Mach-E Rally: begin 2024 in Nederland

Razendsnel over gravel

Ford Mustang Mach-E Rally
Ford Mustang Mach-E RallyFord Mustang Mach-E RallyFord Mustang Mach-E RallyFord Mustang Mach-E RallyFord Mustang Mach-E RallyFord Mustang Mach-E RallyFord Mustang Mach-E RallyFord Mustang Mach-E RallyFord Mustang Mach-E Rally

Op het Goodwood Festival of Speed liet Ford dit jaar een nog ietwat gecamoufleerde, extra ruige Mustang Mach-E zien. Die Ford Mustang Mach-E Rally wordt op de IAA in definitieve vorm voorgesteld en komt ook naar Nederland.

Wat je ook van dit nieuws vindt, lekker uniek is deze speciale Mustang Mach-E natuurlijk wel. Met zijn ietwat opmerkelijke Mustang-looks, vrij onbehouwen rijeigenschappen en – zeker als GT – serieuze prestaties is de elektrische Mustang toch al een auto die net even anders is dan veel andere EV’s. Met deze Rally gaat daar nog eens een serieus schepje bovenop. Volgens Ford is de Ford Mustang Mach-E Rally een soort eerbetoon aan de rallyhistorie van het merk. Dat komt optisch nog het sterkst tot uiting door de wielen, die lijken op wat er in het WRC op onder meer Escorts en Focussen werd gebruikt. De wielen meten hier 19 inch en zijn geschoeid met Michelin CrossClimate-banden in de maat 235/55R19. Een slagje smaller en kleiner dan wat er normaal op een Mustang Mach-E GT zit, en dat is wat dit in feite is. Ook de rally-Mustang heeft dus 487 pk en 880 Nm, gekoppeld aan een accupakket van netto 91 kWh.

De actieradius valt ondanks die wat smallere banden wellicht toch wat lager uit, want de auto zelf is 20 mm hoger dan standaard. Het onderstel is speciaal aangepast voor deze versie en moet de Mustang Mach-E in staat stellen om zonder veel drama op hoge snelheid slecht wegdek te verwerken. Wat daarbij ook helpt, is de speciale RallySport-rijmodus. Die staat volgens Ford meer gripverlies toe, terwijl een extra lineaire ‘gasrespons’ en steviger demping de auto in deze modus optimaal afstemmen op de wat ruigere omstandigheden. Met de Mustang Mach-E Rally kun je natuurlijk ook gewoon op de openbare weg terecht, waar de RallySport-modus volgens Ford een uitkomst is bij barre weersomstandigheden.

En dan zijn er ook nog de uiterlijkheden. Behalve de wielen en de extra hoogte noteren we een ander paneel tussen de koplampen (een grille kunnen we het niet noemen) met daarin een extra set lampen. De standaard al op de Mach-E-GT-aanwezige voorspoiler loopt in dit geval naadloos over in de zwarte wielkastranden. Zwart komt ook terug in de striping op de motorkap, die het geheel nog wat agressiever doet ogen. Ter bescherming van de lak zijn er spatlappen en als kers op de taart is er een gigantische dakspoiler. Het interieur wordt aangekleed met witte accenten, als een soort verwijzing naar de bijzondere wielen. Wat dat fraais kost? Dat is nog niet bekend, maar Ford meldt wel dat deze extra ruige EV begin 2024 beschikbaar komt in Nederland.

Signalement

Merk Ford
Model Mustang Mach-E 98kWh AWD GT
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 66.900

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 2 elektromotoren
Maximaal vermogen 358 kW / 487 pk
Maximaal koppel 860 Nm
Accu capaciteit (bruto) 99 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.743 mm / 1.881 mm / 1.613 mm
Wielbasis 2.984 mm
Massa leeg 2.248 kg
Laadvermogen 469 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 750 kg
Banden245/45R20Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 3,7 s
Stroomverbruik (WLTP) 21,2 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 490 km

PRIVATE LEASE Ford Mustang Mach-E

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.