Ford Mustang (1996) - Liefhebber Gezocht
Knap en niet zo gewild
Op zoek naar een Ford Mustang, maar heb je geen al te ruim budget? Dan kom je al snel uit bij exemplaren van de wat minder gewilde generaties. Hier hebben we er zo eentje te pakken, maar stiekem is dit alsnog wel een knapperd.
Denk je aan de Ford Mustang, dan denk je vermoedelijk vooral aan de eerste generatie of aan de retro-Mustangs van deze eeuw. De kans is groot dat de vierde generatie van de Mustang wat in je geheugen is weggezakt. Dat was immers ook de laatste Mustang met een eigentijds lijnenspel en waarin zeer weinig van het befaamde oermodel terug te zien was. Vooral de pre-facelift, die van eind 1993 tot 1999 op de markt was, was met zijn ronde vormen echt een kind van zijn tijd. Bij de zeer uitgebreide facelift vlak voor de eeuwwisseling kreeg de vierde Mustang een iets stoerder voorkomen met een wat aangescherpt koetswerk en strakkere lijnen.
Hier hebben we er zo eentje van voor de facelift, een 96'er die gloednieuw op Nederlands kenteken is gegaan. Sindsdien heeft hij slechts twee eigenaren gehad. De eerste eigenaar deed er in 2021 na 25 jaar pas afstand van en heeft de Mustang al die tijd een rustig bestaan gegund. Slechts 46.000 km staat er op de (Europese, dus met kilometers werkende) teller. Bijzonder weinig dus voor een auto van die leeftijd en dat is hem ook aan te zien. Als de foto's ons niet bedriegen, staat de muscle car er bijzonder knap bij. Zowel vanbinnen als vanbuiten lijkt het echt nog een plaatje.
Ook onder de motorkap ziet het er netjes uit. Daar tref je een 3.8 V6, de 'kleinste' motor voor deze generatie van de Mustang. Echt een blok uit andere tijden, want ondanks zijn toch best flinke slagvolume levert-ie slechts 147 pk vermogen. De viertraps automaat helpt ook niet echt voor het sportieve werk. De Mustang doet er ruim 9 seconden over om van 0 naar 100 km/h te gaan en haalt een topsnelheid van 180 km/h. Het is in die zin dus meer een rustige cruiser dan echt een volbloed sportauto.

Ford Mustang
Het zal je niet verbazen dat het voor een vierde generatie Ford Mustang dan ook niet echt een goedkoop exemplaar is. De vraagprijs is op een euro na €8.000. Toch springt de aanbieder met die prijs ook weer niet écht uit de band. Als de auto technisch net zo fris is als hij oogt, heb je voor dat geld echt veel auto. Wil je minder uitgeven, dan kom je toch wel echt in een andere categorie terecht, waar het op Mustang-vlak wel echt 'voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten' wordt. Eigenlijk is dit de perfecte Mustang voor wie al wel op een mooie manier aan Mustang-rijden wil proeven, maar voor wie de eerste retro-Mustang nog net een beetje boven het budget ligt.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Mustang V6 |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 24.890 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.797 cc |
Maximaal vermogen | 108 kW / 147 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 292 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.610 mm / 1.823 mm / 1.342 mm |
Wielbasis | 2.572 mm |
Massa leeg | 1.390 kg |
Banden | 205/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,3 s |
Brandstofverbruik | 9,3 l/100km |