AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ford F-250 Super Chief: drie soorten brandstof
Het studiemodel F-250 Super Chief van Ford, heeft een zogeheten Tri-Flex V10. Deze motor kan lopen op drie verschillende soorten brandstof. De auto debuteert op de Autoshow in Detroit.
Het studiemodel F-250 Super Chief van Ford, heeft een zogeheten Tri-Flex V10. Deze motor kan lopen op drie verschillende soorten brandstof. De auto debuteert op de Autoshow in Detroit.
De Ford F-250 Super Chief concept heeft een supercharged V10-motor die kan lopen op waterstof, bio-ethanol of normale benzine. Ford claimt dat de enorme pickup een actieradius heeft van ruim 800 kilometer. Ford denkt dat de Tri-Flex motor een oplossing is voor de periode dat de infrastructuur wordt aangepast op auto's die alleen op waterstof rijden. Dat is volgens het Amerikaanse concern de brandstof van de toekomst.
Wanneer de motor op waterstof loopt, heeft de F-150 Super Chief volgens zijn scheppers een verbruik dat 12 procent lager is dan bij een vergelijkbare V10 zónder supercharger. Ook wordt beweerd dat de auto op waterstof 99 procent minder CO2 uitstoot dan wanneer die op benzine rijdt.
Van de F-150 pickup – een maat kleiner dan deze F-250 en een van de populairste modellen in de VS – is in december een flex-fuel-versie in productie gegaan die op zowel benzine als bio-ethanol loopt. Het is bij Ford de bedoeling dat er in 2006 een kwart miljoen auto's met een flex-fuel motor worden gebouwd.
Naast de motor zijn de LED-koplampen en de 24 inch wielen de grootste blikvangers. De Super Chief ontleent zijn naam aan de Super Chief-treinen die eens een indrukwekkende verschijning in het Amerikaanse landschap waren. Het front van het studiemodel is op deze locomotief geïnspireerd
Plaats een reactie