Focus C-MAX startklaar

Ford Focus C-MAX
In februari werd de Focus C-Max al aangekondigd, inmiddels zijn er meer details bekend. De midi MPV komt in november naar Nederland.

In februari werd de Focus C-Max al aangekondigd, inmiddels zijn er meer details bekend. De midi MPV komt in november naar Nederland.

Ford is één van de laatste grote merken die met een midi-MPV komt. Het is niet de grootste in z'n klasse, ook niet de meest flexibele maar wel met de meeste rijplezier, zo beloofd Ford. Aan de basis van de C-Max staat de gewone Focus, dus dat belooft veel goeds. De C-Max is 12,6 cm langer (4,33 m) en 16 cm hoger (1,60 m)dan een Focus.

In het interieur is veel aandacht besteed aan de plek van de bestuurder, stuurwiel en versnellingspook liggen prima onder handbereik. Achterin laten de beide buitenste zitplaatsen zich diagonaal verstellen, tien centimeter naar achteren en zes naar binnen. Er onstaat dan een riante beenruimte ten koste van wat bagageruimte. Die bagageruimte bedraagt dan nog altijd 450 liter, bij een normale opstelling is nog 100 liter meer beschikbaar is. Ford heeft bewust niet gekozen voor een zevenzitsopstelling, o.a. omdat uit eigen onderzoek bleek dat slechts 10% van de eigenaren van een zevenzitter die extra zitplaatsen ook echt gebruiken. Bovendien had men meer vrijheid met het design, de achterzijde kon eleganter gestileerd worden dan sommige concurrenten.

Vanaf de introductie staan twee dieselmotoren en één benzinemotor ter beschikking. De beide common rail diesels zijn samen ontwikkeld met Peugeot. De 1,6-liter TDCi levert een vermogen 110 pk en een koppel van 240 Nm bij 1750 tpm, de 2,0-liter TDCi haalt waarden van 135 pk en 320 Nm bij 2000 tpm. De 1,8-liter benzinemotor werd gemoderniseerd en levert nu 120 pk en 169 Nm bij 4500 tpm. Met de 1.8 haalt de C-Max een topsnelheid van 193 km/h, de beide diesels halen hier respectievelijk 185 km/h en 200 km/h. Meer benzinevarianten komend volgend jaar, waaronder een minder krachtige instapper en een sportieve variant.

Er komen drie uitrustingsvarianten onder de namen Ambiente, Trend en Ghia. Exacte details over de invulling hiervan zijn nog niet bekend, maar een C-Max heeft altijd ABS en zes airbags. De Focus C-Max staat in november bij de Nederlandse dealers, prijzen zijn nog niet bekend.

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.