Fisker wil Karma maken in Detroit

Fisker Karma

Onlangs introduceerde Fisker de Karma. Fisker wil de hybride schoonheid graag gaan produceren, maar weet nog niet of dat haalbaar is. Verschillende mogelijkheden dienen zich aan.

Vic Doolan, directeur van Fisker's ontwikkelingsafdeling, overweegt Detroit als productieplaats van de Karma. "Kijkend naar lokale ervaring, de capaciteit en het brede netwerk van leveranciers is Motor City een logische keuze," vertelt hij in de Amerikaanse media. De ontwikkeling en productie van zowel de aandrijving als de carrosserie worden uitbesteed. Het neerzetten van een fabriek, inclusief personeel lijkt dus overdreven wanneer die voorzieningen ruim beschikbaar zijn in Detroit.
Quantum technologies neemt de ontwikkeling van de aandrijflijn op zich, nu heeft Fisker nog iemand nodig die de auto wil bouwen.
De drie grote Amerikaanse autogiganten zijn momenteel vooral bezig met het inkrimpen van hun werknemersbestand. Het is dus niet ondenkbaar dat er binnenkort 130.000 werknemers op straat staan. De totale autoproductie in Detroit loopt ook terug, er is straks dus genoeg mankracht en capaciteit om de Karma te gaan produceren.
Fisker wil de Karma in 2009 op de weg hebben, er is dus haast geboden. Veel ontwikkelingswerk moet nog gedaan worden. Quantum meldt dat het Q-drive systeem, dat de Karma een actieradius van tachtig kilometer (duizend kilometer met behulp van de kleine benzinemotor) geeft, klaar is voordat er met de productie van de Karma wordt begonnen. Wie de lithium-ion batterijen gaat produceren is evenmin bekend. De voorkeur gaat uit naar Advanced Lithium Power, die al met Quantum aan de hybride Ford Escape heeft gewerkt.
Vooralsnog kost de ontwikkeling en productie van hybride of elektrische auto's handen vol geld. Toyota heeft moeite om de 'plug-in' Prius binnen twee jaar op de markt te krijgen en General Motors moet alle zeilen bijzetten om van de Chevrolet Volt een succesverhaal te maken. In ieder geval kan Fisker, met een aantal ex-Ford en ex-BMW medewerkers in de top van het bedrijf, bogen op de nodige ervaring. Ook blijven de grote financiers achter het project staan. Of de Karma straks daadwerkelijk op de weg te zien is, lijkt dus nog onzeker, al zit Fisker op het goede spoor.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.