Firefly: Chinese Mini-concurrent is motorisch bescheiden
Tussen Cooper en Aceman
Firefly is het nieuwe en alweer derde merk van de Chinese autobouwer Nio. Over de eerste auto van het merk is nog altijd weinig bekend, maar het onbekende is vandaag iets kleiner geworden. AutoWeek kan je nu vertellen hoe groot en sterk de Firefly is.
Autofabrikant Nio verkoopt onder merknaam Nio inmiddels al negen jaar auto's. Eén automerk is voor Nio echter niet voldoende. Het stampte onlangs Onvo uit de grond waarmee het zich richt op vriendelijker geprijsde modellen en voegde nog recenter Firefly aan zijn portfolio toe. Met Firefly richt Nio zijn pijlen op de consument die gecharmeerd is van met een relatief hoog lifestyle-dna geïnjecteerde merken als Mini en Smart. De eerste auto van Firefly - die vooralsnog simpel 'Firefly' wordt genoemd - is eind vorig jaar gepresenteerd, maar technische specificaties zijn er niet. Tot nu. Uit de database van het Chinese Ministerie van Industrie en Informatie Technologie heeft AutoWeek de eerste cijfers opgedoken.
Zo kunnen we je nu onder meer vertellen hoe groot de Firefly is. Hij is 4 meter lang, 1,78 meter breed en 1,56 meter hoog. Zijn wielbasis bedraagt 2,62 meter. Dat maakt de met insectenogen bedeelde Firefly een kleine 14 centimeter langer dan de driedeurs Cooper E (184 pk) en SE (218 pk). Wat afmetingen betreft komt de Firefly dan ook meer overeen met het vijfdeurs alternatief voor die Coopers: de 4,08 meter lange Mini Aceman. Daarnaast lijken de Volkswagen ID2 en zijn Cupra-broertje (Raval) concurrenten te worden. Ook die worden immers zo'n vier meter lang.
De vooralsnog enig bekende variant van de Firefly legt 1.492 kilo in de schaal en krijgt een elektromotor van 143 pk. Daarmee is de hatchback relatief bescheiden gemotoriseerd. Ter vergelijking: de minst potente Nio's die je op dit moment in Nederland kunt krijgen zijn de 490-pk varianten van de aanzienlijk grotere ET5 en EL6. Naar verwachting wordt in april meer duidelijk over de voor Europa bestemde varianten van de Firefly.