AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Fijnstofheffing terugbetalen met hogere slurptaks
21
Staatssecretaris De Jager gaat de fijnstofheffing terugbetalen aan de automobilisten. De stopzetting van die heffing wordt in eerste instantie gecompenseerd met een hogere slurptaks.
Staatssecretaris De Jager van Financiën heeft in een brief aan de Tweede Kamer gemeld dat hij de omstreden fijnstoftaks stilzetten gaat stilzetten. De Europese Unie heeft geëist dat Nederland moet aantonen dat het heffen van deze belasting persé nodig is om bij ons te luchtkwaliteit te verbeteren. Anders is de fijnstofheffing niet rechtsgeldig. Onder die druk zet De Jager die heffing nu stil.
De fijnstoftaks wordt aan de automobilisten terugbetaald en De Jager mist daardoor 135 miljoen euro. Om dat te compenseren gaat volgend jaar de slurptaks omhoog en in de jaren daarna wordt de CO2-grondslag verhoogd. De komende twee jaar wil hij de benzinekorting verlagen en de dieseltoeslag verhogen. Met ingang van het nieuwe jaar wil de staatssecretaris de oude regeling weer van stal halen en zeshonderd euro subsidie geven op roetfilters.
In het Belastingplan van 2009 is aangekondigd dat de ondergrens voor slurptaks voor benzineauto's is gesteld op 212 gram per kilometer en voor diesels op 176 gram. De Jager wil door de tegenslag in zijn portemonnee die grenzen verlagen naar 205 en 170 gram.
Lees ook
Autotest
Dubbeltest: Kia EV6 GT vs. Zeekr 7x – Premium power voor een bescheiden budget
Achtergrond
Hoe Irmscher met een Omega-neus het leven van de Opel Manta wilde rekken
Autotest
Test: Toyota bZ4X (2025) - Rijden met bijgepunte EV die klaar is voor 2026
Achtergrond
Te snelle elektrificatie grootste boosdoener problemen EV's en PHEV's, maar ook ADAS speelt rol
Autotest