AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Fiat Panda Hydrogen
Bij de merken die serieus bezig zijn met brandstofceltechnologie behoort ook Fiat. Na de Seicento Hydrogen komt er nu ook zo'n versie van de Panda, die in een zeer kleine oplage beschikbaar komt voor tests.
Bij de merken die serieus bezig zijn met brandstofceltechnologie behoort ook Fiat. Na de Seicento Hydrogen komt er nu ook zo'n versie van de Panda. Hij zal in een zeer kleine oplage beschikbaar komen voor tests.
Fiat werkt al jaren aan brandstofceltechnologie en kwam in 2001 uit met de Panda Elettra H2 Fuel Cell, net als de Seicento Hydrogen een prototype van het Fiat Research Center. Intussen is er nu ook zo'n een uitvoering van de Panda klaar. Daarbij word de benodigde energie voor de aandrijving aan boord 'gewonnen' uit water en zuurstof via een chemisch proces.
Het gebruikte brandstofcelsysteem zit bij de Panda onder de motorkap, terwijl de elektromotor en transmissie achterin zijn geplaatst. De waterstof bevindt zich onder een druk van 350 bar in twee composiettanks met een totale inhoud van 68 liter: één tank voorin, onder de centrale tunnel en de andere onder de achterbank
De Panda Hydrogen heeft een topsnelheid van 130 km/h en accelereert van 0-50 km/h in zeven seconden. Hoe lang de kleine Fiat over de sprint van 0-100 km/h doet, wordt niet vermeld...
De actieradius van deze versie is 220 km, terwijl 'tanken' ongeveerd 10 minuten in beslag neemt. Fiat gaat de auto in kleine series inzetten om de mogelijkheden van deze techniek te onderzoeken in het dagelijks verkeer.
Fiat werkt al jaren aan brandstofceltechnologie en kwam in 2001 uit met de Panda Elettra H2 Fuel Cell, net als de Seicento Hydrogen een prototype van het Fiat Research Center. Intussen is er nu ook zo'n een uitvoering van de Panda klaar. Daarbij word de benodigde energie voor de aandrijving aan boord 'gewonnen' uit water en zuurstof via een chemisch proces.
Het gebruikte brandstofcelsysteem zit bij de Panda onder de motorkap, terwijl de elektromotor en transmissie achterin zijn geplaatst. De waterstof bevindt zich onder een druk van 350 bar in twee composiettanks met een totale inhoud van 68 liter: één tank voorin, onder de centrale tunnel en de andere onder de achterbank
De Panda Hydrogen heeft een topsnelheid van 130 km/h en accelereert van 0-50 km/h in zeven seconden. Hoe lang de kleine Fiat over de sprint van 0-100 km/h doet, wordt niet vermeld...
De actieradius van deze versie is 220 km, terwijl 'tanken' ongeveerd 10 minuten in beslag neemt. Fiat gaat de auto in kleine series inzetten om de mogelijkheden van deze techniek te onderzoeken in het dagelijks verkeer.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Fiat Panda 1.2 – 2010 – 400.000+ km – Klokje rond
Achtergrond
BYD is van de zeezoogdieren, maar er zijn veel auto's met dierennamen
Nieuws
Ook tijdelijke productiestop voor Fiat Panda
Nieuws
Fiat Panda en Pandina: vanaf minder dan €20.000
Nieuws