Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Fiat onthult Centoventi Concept

Volledig modulair elektrisch bouwpakket

47
Fiat Centoventi
Fiat CentoventiFiat CentoventiFiat CentoventiFiat CentoventiFiat CentoventiFiat CentoventiFiat CentoventiFiat CentoventiFiat CentoventiFiat Centoventi
Lars Krijgsman
  • Lars Krijgsman
  • Nieuws
5 maart 2019 om 12:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Salon van Genève 2019:

 Op 7 maart opent de Salon van Genève wederom z'n deuren. Verwacht net als ieder jaar heel veel nieuws en uiteraard vind je dat nieuws allemaal op deze site. Meer informatie over de beurs: www.gims.swiss

Fiat presenteert in Genève de Centoventi, een studiemodel waarmee het zijn honderdtwintigste verjaardag viert.

De Centoventi is een volledig elektrische concept-car die volgens Fiat "elektrisch rijden democratiseert". Oftewel: de Centoventi zou elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar moeten maken. Het studiemodel zou volgens Fiat een beeld geven van hoe het Italiaanse merk elektrisch rijden voor zich ziet. De Centoventi zou de meest betaalbare EV ter wereld moeten worden.

Dat klinkt natuurlijk interessant, maar wat laat Fiat nu echt zien? Behoorlijk wat. De Centoventi, die volgens Fiat net zo revolutionair is als de oer-500, is dankzij zijn in hoge mate modulaire basis nagenoeg helemaal aan de wensen van de klant aan te passen. Zo wordt de conceptuele auto in één kleur geleverd, waarna de klant er vervolgens mee aan de slag kan met wat Fiat het 4U-programma (voor jou) noemt. Hierin kun je kiezen uit vier soorten daken, vier soorten bumpers, vier soorten wieldoppen en vier verschillende soorten 'wraps'. De standaardversie heeft een 'open dak', maar ook een hard dak, een dak met zonnepanelen of een dak met opbergbox zouden gewoon kunnen worden gemonteerd.

De 3,68 meter korte, 1,53 meter hoge en 1,74 meter brede Centoventi heeft een wielbasis van 2,43 meter. Het koetsje oogt met zijn zichtbare scharnierpunten voor de portieren lekker eigenzinnig. In de grille nemen we de historisch verantwoorde verticale sleufjes waar.

Interieur

Niet alleen het uiterlijk is aanpasbaar, ook het binnenste van de Centoventi moet de klant naar wens kunnen inrichten.

Niet alleen het interieur en uiterlijk van de Centoventi zijn in theorie aanpasbaar, ook de aandrijflijn moet volgens Fiat relatief eenvoudig aan te passen zijn. Fiat ziet een businessmodel voor zich waarin de onderdelenafdeling Mopar een grote rol krijgt. De al genoemde aanpasbare zaken (dak, bumpers et cetera) zouden alleen bij de Fiat-dealers aan te passen zijn. De 114 accessoires die Fiat in gedachten heeft, zouden door Mopar kunnen worden geleverd en gemonteerd. Fiat noemt zaken als het audiosysteem, zittingen, opbergbakjes, documenthouders en bekerhouders. Het wordt nog mooier: deze onderdelen zouden zo eenvoudig van opzet zijn dat je ze thuis met een 3D-printer kunt creëren. De deurpanelen en het dashboard, waarin wat vleugjes oer-Panda verwerkt lijken, zitten vol kleine gaatjes waar je deze 'plug-and-play'-componenten in moet kunnen klikken. Achter het stuur zit een 10-inch groot scherm, maar wie het wenst, kan er een 20-inch groot multimediadisplay naast krijgen.  Liever een grote opbergdoos in plaats van een bijrijdersstoel? Kan geregeld worden. De Fiat laat zich opbouwen en indelen alsof het een Lego-autootje is.

Een bijkomend voordeel dat Fiat noemt: als er nieuwe componenten beschikbaar zijn, kun je je auto gewoon moderniseren. Wachten op een modeljaarupdate of op een facelift zou derhalve tot het verleden behoren.

Aandrijflijn

Net zo aanpasbaar als de binnen- en buitenkant van de Centoventi is zijn aandrijflijn. De standaardvariant heeft een accupakket waarmee je zo'n 100 kilometer kunt rijden. Je kunt er drie batterijpakketten bij krijgen, die elk 100 kilometer aan de reikwijdte toevoegen. Deze drie pakketten, die ook los verkrijgbaar zijn, zijn onder de bodem verwerkt. Een vierde accupakket kan onder de stoel worden geplaatst. Dat brengt de maximale actieradius op zo'n 500 kilometer. Slimme oplossing: de laadkabel is uit de auto zelf, net onder de voorruit, te trekken en rolt zich weer op als je hem niet meer nodig hebt. Dat scheelt weer een kabel in de bagageruimte.

 

  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Fiat Elektrische Auto Salon van Genève 2019

PRIVATE LEASE Fiat

INFO
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
€ 264
Bekijk nu ⟩
Fiat Panda
Fiat Panda
Fiat Panda
€ 329
Bekijk nu ⟩
Fiat Tipo
Fiat Tipo
Fiat Tipo
€ 469
Bekijk nu ⟩
Fiat 500X
Fiat 500X
Fiat 500X
€ 514
Bekijk nu ⟩
Fiat in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Fiat 500 0.9 TwinAir Turbo 500S

    Fiat 500 0.9 TwinAir Turbo 500S

    • 2015
    • 75.750 km

    € 10.490

    Fiat Ducato 35H 2.3 MultiJet L2H2 DC Navi, Cruise, Clima

    Fiat Ducato 35H 2.3 MultiJet L2H2 DC Navi, Cruise, Clima

    • 2018
    • 56.305 km

    € 25.108

    Fiat 500 80pk TwinAir Turbo Lounge (1ste eig./Glazen dak/PDC/Airco)

    Fiat 500 80pk TwinAir Turbo Lounge (1ste eig./Glazen dak/PDC/Airco)

    • 2016
    • 48.078 km

    € 10.940

Meer Fiat occasions

Lezersreacties (47) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Fiat specificaties
  • Fiat occasions
  • Fiat video's
Advies en informatie
  • Fiat tests
  • Fiat gebruikersreviews
  • Fiat index
PREMIUM
Mazda MX-5 vs. Fiat Barchetta - Occasion dubbeltest

Mazda MX-5 vs. Fiat Barchetta - Occasion dubbeltest

Misschien wel de leukste vrijetijdsauto is de roadster. We zetten de Mazda MX-5 en de Fiat...

Lees meer
Fiat Ducato - Camper Op de Brug

Fiat Ducato - Camper Op de Brug

15

Zeg ‘Fiat Ducato’ in de camperwereld en niemand trekt een wenkbrauw op; het model is sinds...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Fiat Fastback: nieuwe SUV met aflopende daklijn

    Fiat Fastback: nieuwe SUV met aflopende...

    85
    • 4 augustus 2022
  • Nieuws
    Dit zijn de goedkoopste nieuwe auto's van Nederland

    Dit zijn de goedkoopste nieuwe auto's van...

    115
    • 2 augustus 2022
  • Nieuws
    Fiat Pulse Abarth: mild-giftige cross-over

    Fiat Pulse Abarth: mild-giftige cross-over

    33
    • 1 augustus 2022
  • Nieuws
    Fiat 500C volgens Irmscher

    Fiat 500C volgens Irmscher

    19
    • 25 juli 2022
  • Nieuws
    Fiat teast productieversie ‘Fastback-SUV’

    Fiat teast productieversie ‘Fastback-SUV’

    40
    • 22 juli 2022
  • PREMIUM
    Mazda MX-5 vs. Fiat Barchetta - Occasion dubbeltest

    Mazda MX-5 vs. Fiat Barchetta - Occasion...

    • 19 juli 2022
  • Autotest
    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt de licht gefacelifte SUV

    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt...

    30
    • 26 juni 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Fiat Fastback: nieuwe SUV met aflopende daklijn

    Fiat Fastback: nieuwe SUV met aflopende...

    85
    • 4 augustus 2022
  • Nieuws
    Dit zijn de goedkoopste nieuwe auto's van Nederland

    Dit zijn de goedkoopste nieuwe auto's van...

    115
    • 2 augustus 2022
  • Nieuws
    Fiat Pulse Abarth: mild-giftige cross-over

    Fiat Pulse Abarth: mild-giftige cross-over

    33
    • 1 augustus 2022
  • Nieuws
    Fiat 500C volgens Irmscher

    Fiat 500C volgens Irmscher

    19
    • 25 juli 2022
  • Nieuws
    Fiat teast productieversie ‘Fastback-SUV’

    Fiat teast productieversie ‘Fastback-SUV’

    40
    • 22 juli 2022
  • PREMIUM
    Mazda MX-5 vs. Fiat Barchetta - Occasion dubbeltest

    Mazda MX-5 vs. Fiat Barchetta - Occasion...

    • 19 juli 2022
  • Autotest
    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt de licht gefacelifte SUV

    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt...

    30
    • 26 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden