AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Fiat-diesels voor Saab 9-3
Vanaf september zal de Saab 9-3 met een nieuwe 1,9-liter dieselmotor geleverd kunnen worden. De motor is afkomstig van Fiat.
Vanaf september zal de Saab 9-3 met een nieuwe 1,9-liter dieselmotor geleverd kunnen worden. De motor is afkomstig van Fiat.
Fiat levert sinds enige tijd dieselmotoren aan het GM-concern. Na Opel en Suzuki is Saab het volgende merk dat de JTD-diesels gaat gebruiken. Bij Saab gebruikt men de eigen aanduiding '1.9 TiD' om de nieuwe motor aan te duiden. Het gaat in werkelijkheid om de 1.9 JTD (Multijet) die o.a. in de Fiat Stilo en Alfa's 147, 156 en GT gemonteerd wordt. Ook in de Opel Vectra en binnenkort in de nieuwe Astra vinden we de dezelfde oliestoker terug.
In de Saab 9-3 komt de motor in twee versies, één met een maximum vermogen van 88 kW/120 pk (8 kleppen) en één met 110 kW/150 pk (16 kleppen). Het maximum koppel voor beide versies bedraagt respectievelijk 280 Nm en 315 Nm. Tussen 1750 en 3250 toeren per minuut is volgens Saab altijd minstens 90% van het koppel beschikbaar. Het gemiddelde brandstofverbruik van de 120 pk versie bedraagt 5,8 liter per 100 km.
De krachtbron is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. De 150 pk versie is tegen meerprijs verkrijgbaar met een zestraps automaat. Een onderhoudsvrij partikelfilter zorgt ervoor dat de auto aan de nieuwe Euro 4 norm voldoet, die van kracht wordt op 1 januari 2006. De Italiaanse diesels maken de oude 2.2 TiD overbodig, die dan ook uit het programma genomen zal worden.
Fiat levert sinds enige tijd dieselmotoren aan het GM-concern. Na Opel en Suzuki is Saab het volgende merk dat de JTD-diesels gaat gebruiken. Bij Saab gebruikt men de eigen aanduiding '1.9 TiD' om de nieuwe motor aan te duiden. Het gaat in werkelijkheid om de 1.9 JTD (Multijet) die o.a. in de Fiat Stilo en Alfa's 147, 156 en GT gemonteerd wordt. Ook in de Opel Vectra en binnenkort in de nieuwe Astra vinden we de dezelfde oliestoker terug.
In de Saab 9-3 komt de motor in twee versies, één met een maximum vermogen van 88 kW/120 pk (8 kleppen) en één met 110 kW/150 pk (16 kleppen). Het maximum koppel voor beide versies bedraagt respectievelijk 280 Nm en 315 Nm. Tussen 1750 en 3250 toeren per minuut is volgens Saab altijd minstens 90% van het koppel beschikbaar. Het gemiddelde brandstofverbruik van de 120 pk versie bedraagt 5,8 liter per 100 km.
De krachtbron is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. De 150 pk versie is tegen meerprijs verkrijgbaar met een zestraps automaat. Een onderhoudsvrij partikelfilter zorgt ervoor dat de auto aan de nieuwe Euro 4 norm voldoet, die van kracht wordt op 1 januari 2006. De Italiaanse diesels maken de oude 2.2 TiD overbodig, die dan ook uit het programma genomen zal worden.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Deze Saab 9-3 is pas net begonnen - Liefhebber Gezocht
Reportage
Kijk eens wat we hier hebben: de Saab 9-3 Cabrio die we in 2015 weggaven als vakantiekar!
Saab 9-3X 1.9 TTiD – 2011 – 504.946 km – Klokje rond
Praktijkervaring
Praktijkervaring Saab 9-3 NG: voor eigenzinnige rijders
Achtergrond