Fiat Chrysler in geweer tegen sjoemelaanklacht
Software zou niet bedoeld zijn om te sjoemelen
De Europese Commissie heeft Wester verhoord over mogelijke aanwezigheid van sjoemelsoftware in dieselmotoren van Fiat. Het Duitse Ministerie van Transport beticht Fiat Chrysler ervan dat het software gebruikt die ervoor zorgt dat auto's van het concern onder bepaalde emissie-eisen kunnen uitkomen. Wester weerspreekt deze kritiek. Dat meldt Automotive News. De motor waar het om gaat is de de 2,0-liter Multijet dieselmotor die we vinden in de Fiat 500X, de Fiat Doblò en de Jeep Renegade.
Volgens de topman is er geen systeem aanwezig wat kan detecteren of de auto wordt getest, of wat alleen werkt tijdens een test. De aanklacht van de Duitsers was dat een systeem wat uitlaatgassen behandelt na 22 minuten uitschakelt, terwijl een test 20 minuten duurt. Op die manier zouden de betreffende auto's tijdens de test betere uitstootwaarden geven dan in de praktijk. Wester ontkent dat dit gebeurt om te sjoemelen, want volgens hem regelt het systeem dit ter bescherming van de motor.
Hoewel een dergelijk systeem strikt genomen is toegestaan, blijft de Europese Commissie sceptisch. Vandaag is het de beurt aan de Duitse minister van Transport om zijn kant van het verhaal met de Europese Commissie te delen.
Wester benadrukte overigens dat Fiat Chrysler voorstander is van de nieuwe tests waarmee komend jaar de uitstootwaarden meer op basis van dagelijkse rijomstandigheden worden gemeten.