Ferrari Testa Rossa J is klein speeltje voor de superrijken
Elektrisch schaalmodel
Ben je schatrijk maar heb je nét niet het geld voor een originele Ferrari 250 Testa Rossa? Dan heeft Ferrari nu wellicht de perfecte oplossing: de Testa Rossa J. Een volledig elektrisch schaalmodel, waarmee je tot ruim 60 km/h kunt halen.
De Ferrari 250 Testa Rossa uit eind jaren 50 is één van de allerduurste auto's ooit. Wie nu één van de overgebleven exemplaren wil bemachtigen - als er al één aangeboden wordt - is tientallen miljoenen euro's kwijt. Dat zal de meeste mensen wat te gortig zijn. De open racer uit de beginjaren van Ferrari als fabrikant van straatlegale auto's is nu echter opnieuw in productie gegaan. Dat wil zeggen: Ferrari bouwt 299 exemplaren van een volledig elektrische Testa Rossa die 75 procent zo groot is als het origineel. Een rijdend 3,1 meter lang schaalmodel, dat het de Testa Rossa J doopt. De 'J' staat voor, je raadt het al, 'Junior'.
Ferrari gaat secuur te werk en bouwt de Testa Rossa J aan de hand van originele blauwdrukken van de echte Testa Rossa. Dat moet het een behoorlijk waarheidsgetrouwe replica maken, al zijn er uiteraard vooral technisch wel grote verschillen. Zo schuilt er geen 3,0-liter V12 in de neus, maar is er een elektromotortje verantwoordelijk voor de aandrijving. Die put zijn krachten uit drie accu's, die samen volgens Ferrari een maximaal rijbereik van 90 km mogelijk maken. Best serieus nog voor een autootje dat niet op de openbare weg gereden mag worden. Bijladen kan overigens op dezelfde plek als waar het origineel bijgetankt wordt.
Je hebt dus niet alleen een grote achtertuin nodig om de Testa Rossa J door z'n volledige acculading te jagen, maar ook om hem op topsnelheid uit te proberen. Hij kan in verschillende modi gereden worden: met 'Novice' gaat hij niet harder dan 20 km/h, bij 'Comfort' bedraagt de topsnelheid 45 km/h en bij 'Sport' en 'Race' moet de Testa Rossa J zelfs de 60 km/h voorbijgaan. De kleine scheurneus heeft zelfs schijfremmen voor en achter om de boel weer snel tot stilstand te brengen. Volgens Ferrari kunnen kinderen vanaf een jaar of 14 ermee rijden, al geloven we dat papa of mama de kans ook niet aan zich voorbij zal laten gaan. Die mogen immers ook flink de beurs trekken: maar liefst €93.000 kost dit 'speeltje'.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Ferrari verkoopt meer auto's dan voor de coronacrisis

Ferrari 296 GTB: plug-in hybride met V6

Praktijkervaring Porsche Taycan: eigenaren over hun elektrische Porsche

Designreview Ford Mustang Mach-E: 'met grotere wielkasten en grotere wielen beter geweest'

Dries Tuinhof heeft voor elke Simca, Talbot of Matra uit collectie een Franse plaatsnaam

Waarom de BMW Z3 Coupé in tegenstelling tot de Roadster wel direct een klassieker was
Lezersreacties (8) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.