Ferrari F80: 1.200 pk sterke extremist in iconische bloedlijn

F40, F50, Enzo, LaFerrari, F80

Ferrari F80
Ferrari F80Ferrari F80Ferrari F80Ferrari F80Ferrari F80Ferrari F80Ferrari F80Ferrari F80Ferrari F80Ferrari F80Ferrari F80Ferrari F80Ferrari F80Ferrari F80Ferrari F80Ferrari F80Ferrari F80

Iconen als de Ferrari F40 en F50 hebben er weer een nazaat bij. Dit is de Ferrari F80, de auto die verdergaat waar de LaFerrari is gebleven.

Zoals de Ferrari F40 zijn naam dankte aan het veertigjarig bestaan van Ferrari en de F50 ontstond voor het gouden jubileum, zo viert de Ferrari F80 op uitbundige wijze het tachtigjarig bestaan. Hij hoort ook in de bloedlijn van die iconische vlaggenschepen van Ferrari en is zodoende ook de langverwachte opvolger van de reeds afgezwaaide Ferrari LaFerrari. Dit is kortom het nieuwe neusje van de zalm uit Maranello.

Ferrari F80

Vleugjes SF90 en 12Cilindri

Over smaak valt niet te twisten, maar de Ferrari F80 oogt een stuk minder extreem dan zijn voorgangers. Dat wil zeggen: waar de LaFerrari en zeker de F50 en Enzo toch behoorlijk ver van andere modellen uit die tijd af stonden, ziet de F80 er in de basis wat bekender uit. Gelijkenissen met de toch ook al behoorlijk extreme SF90 zijn hem zeker niet te ontzeggen. Aan de voorkant is het vanwege de dikke zwarte streep vooral 12Cilindri wat de klok slaat, al heeft de F80 natuurlijk een kortere neus. De motor ligt hier immers in het midden.

Over die motor gesproken: ook dat is een ander verhaal dan eerder. Waar de F50, Enzo en LaFerrari een V12 hadden, moet de F80 het doen met de helft van de cilinders. Jazeker, hier ligt een 3.0-V6 in. Dat Ferrari daarmee ook wel raad weet, weten we natuurlijk allang en dus hoef je niet bang te zijn dat de F80 qua prestaties tegenvalt. Integendeel. Met een systeemvermogen van maar liefst 1.200 pk is dit zelfs de allersterkste straatlegale Ferrari aller tijden.

Ferrari F80

Aandrijflijn van Le Mans-racer

Uiteraard wordt dat vermogen niet alleen maar door de V6 gegenereerd. De F80 is namelijk een hybride. Hij deelt techniek met Ferrari's huidige hybride Le Mans-racer, de 499P. Dat betekent dat er behalve de V6 nog een elektromotor aanwezig is die de voorwielen aandrijft. In de V6 van de Ferrari F80 zitten er bij de twee turbo's bovendien elektromotoren die bij lage toerentallen de turbo's op gang helpen. De V6 is verantwoordelijk voor een vermogen van 900 pk  en stuurt dat via een achttraps automaat met dubbele koppeling naar de achterwielen. De elektro-unit op de voorwielen kan er 300 pk aan toevoegen.

Ferrari maakt direct wat meer indrukwekkende cijfers bekend. Zo moet de F80 in slechts 5,75 seconden van 0 naar 200 km/h kunnen schieten, 0 naar 100 km/h is in 2,15 seconden al gepiept. De topsnelheid is 350 km/h. Mede dankzij een actieve achterspoiler en een S-duct in de neus moet er tot maar liefst 1.050 kilo downforce kunnen worden gegenereerd. Een actieve ophanging is uiteraard ook van de partij en dankzij een grotendeels gladde bodem met slimme luchtstroomkanalen erin moet behalve downforce ook grondeffect de auto tegen het asfalt houden. De koolstof-keramische remmen van de F80, vervaardigd met een nieuw soort koolstofvezel, zijn samen met Brembo speciaal voor de F80 ontwikkeld. Die remmen moeten niet alleen sterker zijn dan eerdere koolstof-keramische remmen, maar ook hitte aanzienlijk beter af kunnen voeren.

Ferrari F80

Lekker alleen

Over het interieur van de Ferrari F80 hebben we nog niets gezegd. Dat is kort door de bocht ook niet direct een visueel spektakel, maar er is wel iets bijzonders mee aan de hand. Zoals je hierboven goed ziet, heeft Ferrari de F80 natuurlijk ontwikkeld voor wie er achter het stuur zit. In deze auto draait het allemaal om de bestuurder en dat wordt benadrukt door diegene een opvallende rode sportzetel te geven, terwijl de eventuele passagier op een eenvoudiger en minder opvallende zitplaats kan zitten. Ferrari noemt dit een 1+-configuratie. De F80 is volgens de Italianen in hoofdzaak bedoeld voor één inzittende, maar er kan er nog eentje mee, als het moet.

Er komen slechts 799 exemplaren van de Ferrari F80, al zou het altijd nog kunnen dat een open versie daar straks nog bij komt. Of die komt, is nog even afwachten. Dikke kans van wel. O ja, de F80 gaat in Italië 3,6 miljoen euro kosten. Hier in Nederland gaat hij met dank aan de Belastingdienst dus de 4 miljoen euro straks wel voorbij.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (76)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.