Ferrari 296 GT3: racer zonder elektrokracht
230 pk minder, wel aerodynamisch vernuft
Ferrari presenteert de circuitversie van de 296 GTB en tevens de opvolger van de 488 GT3: de 296 GT3. Het racemonster is niet zomaar een 296 GTB met wat spoilerwerk erop, maar in feite een heel andere auto.
Van buiten is de 296 GT3 nog herkenbaar als 296. De raceversie heeft uiteraard de nodige aerodynamische aanpassingen. Onder de voorbumper zit een grote voorspoiler en aan weerszijden van de voorkant zitten in totaal vier grote luchtgeleiders, twee aan iedere kant, die op elkaar gestapeld zijn. Aan de achterzijde valt direct de grote spoiler op, die met de zogeheten 'zwanenhals' aan de bevestigingspunten is gehangen. Van achteren bezien zijn de verschillen met de reguliere 296 GTB in uiterlijk opzicht overigens het grootst. In plaats van een centrale uitlaat heeft de GT3 twee ronde uitlaten met daaronder een enorme diffuser. Alle aerodynamische aanpassingen zijn goed voor 20 procent meer downforce dan de 488 GT3 leverde.

Ferrari 296 GT3
Qua opbouw is de 296 GT3 eigenlijk niet meer te vergelijken met de straatauto. Zo heeft hij een zes centimeter langere wielbasis dan de 296 GTB, een sequentiële zesbak in plaats van een achttraps automaat met dubbele koppeling en zegt Ferrari dat de geblazen V6 verder naar voren en lager is gemonteerd dan bij de straatversie. Daarnaast verliest de 296 GT3 de elektrische ondersteuning die de 296 GTB wél heeft. Het schrappen daarvan was noodzakelijk vanwege de regels in het GT3-klassement. Door het ontbreken van de accu en elektromotor levert de 296 GT3 een vermogen van circa 600 pk en 710 Nm koppel. Dat is toch een aardige klap minder dan de 830 pk en 730 Nm die de 296 GTB op het asfalt loslaat.
Denk daarmee alleen niet dat een 296 GTB het op het circuit van de GT3 gaat winnen. De GT3 weegt 220 kilo minder en de aerodynamische aanpassingen zorgen ervoor dat de racer veel krachtiger tegen het asfalt aan wordt gedrukt. Overigens heeft de 296 GT3 ondanks de radicale gewichtsbesparing volgens Ferrari gewoon airconditioning aan boord, dus als coureur hoef je niet maximaal af te zien.
De Ferrari 296 GT3 debuteert op de 24 uur van Daytona in 2023. Leuk weetje: het is de eerste racer van Ferrari met een V6 middenmotor - de Formule 1 uitgezonderd - sinds de 246 SP uit de jaren 60.