Feestelijke Porsche 911 is de allerduurste die je kunt kopen
Richting de €400.000
De Porsche 911 bestaat 50 jaar en de wereld zal het weten. Tijdens de Monterey Car Week presenteerde Porsche een speciale jubileumeditie die luistert naar de naam Porsche 911 Turbo 50 Years. Wat blijkt? Het is de duurste 911 die je kunt kopen. Jawel, hij is duurder dan een 911 GT3 RS!
Liefhebbers van de Porsche 911 wisten afgelopen weekend vast niet waar ze het zoeken moesten. In Monterey werd de ene na de andere aan de wereld getoond. Als het niet om een speciaal exemplaar van Porsche zelf ging, dan was het wel een restomod of hommage. De 911 Turbo 50 Years was een van de nieuwkomers die de Duitse fabrikant zelf aan de wereld toonde. Met die speciale jubileumversie viert Porsche het 50 jarig bestaan van zijn legendarische modelserie. Dat de 911 Turbo 50 Years iets bijzonders is, blijkt ook uit zijn prijs, want het is de allerduurste Porsche 911 die je momenteel kopen kunt. Dat kan AutoWeek melden voordat het merk er zelf ruchtbaarheid aan geeft.
De 911 Turbo 50 Years is duurder dan deze 911 GT3 RS, normaliter de duurste 911.
Aan een ruime keuze uit motoren en uitvoeringen heeft de 911 nooit een gebrek gehad. De huidige generatie is er momenteel als Carrera, Carrera GTS, Carrera 4 GTS, Turbo S en 911 GT3 RS. De Carrera's zijn daarbij niet alleen als Coupé, maar ook als Cabriolet leverbaar en dan bestaat er nog zoiets als een 911 Targa die er alleen als 4 GTS is. Hoewel de Porsche 911 Turbo 50 Years 'Turbo' heet, is het eigenlijk een Turbo S. Dat betekent dat hij de 650 pk en 600 Nm sterke zescilinder boxermotor achterin heeft liggen. De Turbo S is traditioneel de sterkste 911, maar niet de meest dynamische. Die titel gaat naar de normaliter tevens duurste 911: de GT3 RS. Voor een Porsche 911 GT3 RS tik je de lieve som van €359.500 af. De Porsche 911 Turbo 50 Years gaat daar nog flink overheen.
Ook het interieur van de 911 Turbo 50 Years knipoogt naar het verleden.
Jawel: de Porsche 911 Turbo 50 Years kost maar liefst €372.500. Daarmee is hij maar liefst €42.700 duurder dan een 'normale' Turbo S en zelfs nog €13.000 duurder dan een 911 GT3 RS. Wat je voor die extra centen krijgt? Een aantal zaken waar je bij een 911 Turbo S normaliter moet bijbetalen. Waaronder het 10 millimeter lagere Porsche Active Suspension Management-onderstel (PASM) met liftsysteem vóór, een sportuitlaatsysteem met zwarte eindstukken en zwarte remklauwen. Daarnaast is er speciaal stickerwerk en de veelvuldig toegepaste kleur Turbonite-grijs. Wie het meer retro wil maken, kan voor het Heritage Design Pakket dat weer een andere stickerset - compleet met startnummer - naar de 911 Turbo 50 Years brengt. Dat alles kost nog eens €15.305 extra ... Er komen wereldwijd 1.974 exemplaren van. Dat aantal is uiteraard een verwijzing naar het geboortejaar van de 911 Turbo.